Matematik
De kontraponerede udsagn
(a). Det kontraponerede udsagn giver jo ikke nogen mening?! Det er da mening at udsagnet og den kontraponerede skal være logiske ækvivalente. Den kontraponeret bliver her: Hvis x^2 ≤0, så 0 ≤ x. Det er jo kun sandt for 0, mens det ikke-kontraponerede er sandt for alle reelle tal.
Svar #4
10. oktober 2019 af anonym000
Jeg har opgaverne fra en bog som hedder Diskrete matematiske metoder!
...............
Svar #5
10. oktober 2019 af LeonhardEuler
Det er ikke en ligning, som du omskriver. Det er sandhedsværdien, som du undersøger.
Du skal ikke forvente at mængden af x, som opfylder A og neg(B) er ens, hvor A => B er det oprindelige udsagn.
Svar #6
#5 Udsagnene er stadig logisk ækvivalente.
Det er ikke en ligning, som du omskriver. Det er sandhedsværdien, som du undersøger.
Du skal ikke forvente at mængden af x, som opfylder A og neg(B) er ens, hvor A => B er det oprindelige udsagn.
Du fik nogle klokker til at ringe. Når man kontraponerer et udsagn, så kan deres sandhedsmængder godt ændre sig, ikke? I det ikke-kontraponerede er det altså alle de reelle tal. I det kontraponerede at det kun 0, som går udsagnet sandt.
Hmm... Forstår det faktisk ikke helt.
...............
Svar #7
10. oktober 2019 af AMelev
#0 - #4 Jeg er ikke enig "Hvis x2 ≤0, så 0 ≤ x" er da også sand for alle x.
At den første kun er sand for x = 0, ændrer ikke ved, at implikationen er sand.

Svar #8
#7Jeg er ikke enig "Hvis x2 ≤0, så 0 ≤ x" er da også sand for alle x.
At den første kun er sand for x = 0, ændrer ikke ved, at implikationen er sand.
Nøj, hvor fint! Jeg anede slet ikke at man kunne tabeller m. den semi-frie variabel.
Tak, nu forstår jeg det.
...............
Skriv et svar til: De kontraponerede udsagn
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.