Matematik

dy/dx

24. oktober 2019 af Mitnavne - Niveau: A-niveau

Jeg har fået givet en kurve i (x, y)-planen gennem punktet (1, 2) ved ligningen:

2x^3y-xy+y^2=6

Hvor jeg skal finde et udtryk for dy/dx. Og vis at dy/dx = -2, når x = 1 og y = 2. 

Nogen der ved hvad man skal gøre, når jeg differentiere den får jeg: 6x^2 y 

Og når jeg sætter x og y ind fås: 12 og ikke -2. 
??? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. oktober 2019 af SuneChr

Funktionen skal partielt differentieres m.h.t. x.
Differentiér ved at holde y konstant.

         \frac{\partial }{\partial x}y=\frac{y-6x^{2}y}{2y+2x^{3}-x}
så skulle pengene passe.

          
 


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. oktober 2019 af AMelev

#0 Væn dig til at uploade et billede af opgaven.

#1 Det er 100 år siden (sådan føles det i hvert fald), jeg har beskæftiget mig med partielt afledede, bortset fra ved funktioner af 2 variable.
Hvorfor er   \frac{\partial }{\partial x}y=\frac{y-6x^{2}y}{2y+2x^{3}-x} ?
Så vidt jeg kan se, er nævneren ligningens venstreside differentieret mht y og tælleren den samme differentieret mht. x, men med modsat fortegn?


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. oktober 2019 af AMelev

#0 Du kan løse ligningen mht. y. Så får du to løsninger, men du ved jo, at y = 2, når x = 1, og derudfra kan du se, hvilken løsning du skal benytte.

Så bestemmer du dy/dx og indsætter x = 1.
Metoden i #1 er klart smartere, men det hjælper jo for lidt, hvis man ikke ved, hvor den kommer fra.


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. oktober 2019 af SuneChr

ad  # 2 og # 3:
Lad
   z = f (x , y) = 2x3y - xy + y2
være en flade i rummet, hvor vi undersøger (skærings)kurven på xy-planen for z = 6.
Vi skal finde tangentens hældn.koeff. i (1 , 2) .
Vi har en vektor vinkelret på tangenten, som gradienten i punktet bestemt ved  \binom{\frac{\partial z}{\partial x}}{\frac{\partial z }{\partial y}} og
dennes tværvektor  \binom{-\frac{\partial z}{\partial y}}{\frac{\partial z }{\partial x}} er da retningsvektor for tangenten i (x , y) .
Ved indsættelse af (x , y) = (1, 2) i de partielle afledede kan hældn.koeff. let findes.
Det minus, som efterspørges i # 2, er minus'et, når vi ta'r tværvektoren.
Jeg håber, jeg har fået redegjort for den lidt hurtige version af # 1. 
 


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. oktober 2019 af AMelev

#4 Fint, tak. Jeg var bare slet ikke med på \frac{\partial }{\partial x}y, da y jo også var en variabel.


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. oktober 2019 af SuneChr

# 5
Nej,  \frac{\partial }{\partial x}y skulle ikke have stået som differentialkvotient for tangenten, men som # 0 skrev  dy/dx  ,
da vi kun arbejder i xy-planen.
Tak. 


Skriv et svar til: dy/dx

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.