Matematik

Kurvelængden for en halv enhedscirkel

27. oktober 2019 af bambi112 - Niveau: A-niveau

Jeg har i den første opgave skulle bevise formlen for kurvelængde, og nu lyder opgave 2:

Bestem kurvelængden for en halv enhedscirkel, forklar først, at en halv enhedscirkel kan beskrives ved forskriften hvor x går fra -1 til 1. Beregn derefter integralet S for kurvelængden. 

Jeg er helt inde over mig selv, og kan ikke tænke klart.. så kunne godt bruge noget hjælp. Kurvelængden af af en halv enhedscirkel er jo bare (2*r*pi)/2 vil jeg gætte på, men tænker selvfølgelig jeg skal bruge formlen for kurvelængden til det. Og der har jeg bare ingen ide hvad jeg skal skrive ind som funktion for en halv enhedscirkel. 

Jeg ved ikke om opgaven burde ha skrevet en formel med ("forklar først, at en halv enhedscirkel kan beskrives ved forskriften hvor x går fra -1 til 1") som ikke er kommet med. Har vedhæftet opgave filen, og venter spændt på svar :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. oktober 2019 af peter lind

Kurven er en halvcirkel med funktionen y = kvrod(1-x2) Sæt det ind i formlen for kurvelængden.

Kuvelængden bliver godt nok som du skriver πr. Det kan du bruge til kontrol.


Skriv et svar til: Kurvelængden for en halv enhedscirkel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.