Kemi

Oxidationstrin - AKUT

31. oktober 2019 af heydudig (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa, jeg har rigtig meget brug for hjælp til at løse en lille opgave:

Forklar, med udgangspunkt i oxidationstrinnet for svovl i de syv forskellige reagensglas, hvad du vil forvente at se i hvert tilfælde: Vil prøven affarves? Bruser den? Skriv forventningerne i skemaet.

Så mit spørgsmål er: Hvordan kan man se med udgangspunkt i oxidationstrinnet for svovl, hvad man kan forvente i forhold til om den affarves eller og den bruser?

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. oktober 2019 af janhaa

syv forskellige reagensglas?

hvor?

Svar #2
31. oktober 2019 af heydudig (Slettet)

Ja, altså hvordan kan man se om opløsningen farves eller om den får bobler - ved hjælp af oxidationstrinnet? 

Jeg har nemlig lavet en iod-azid prøve, hvor vi tilsætter 10 dr. iod-azid i syv forskellige reagensglas. Hvorefter der tilsættes 1 dråbe af følgende stoffer:

- Svovl

- Na2S

- Na2SO3

- MgSO4

-Na2S2O3

-(NH4)2S2O8

-KSCN

Svar #3
01. november 2019 af heydudig (Slettet)

Er der nogen?

Brugbart svar (0)

Svar #4
03. november 2019 af mathon

\small \small \begin{array}{lrl} \textup{oxidationstrin for S}&\overset{\mathbf{{\color{Red} 0}}}{{ S}}\\\\ &Na_2\overset{\mathbf{{\color{Red} -2}}}{{S}}\\\\ &Na_2\overset{\mathbf{{\color{Red} +4}}}{{\! S}}\! O_3\\\\ &M\! g\overset{\mathbf{{\color{Red} +6}}}{{\! S}}\! O_4\\\\ &Na_2\overset{\mathbf{{\color{Red} +2}}}{{\! S}}_{\! \! 2}O_3\\\\ &(NH_4)_2\overset{\mathbf{{\color{Red} +6}}}{{S}}_{\! \! 2}O_8&\textup{da }S_2{O_8}^{2-}\textup{ er et \textbf{per}oxid, hvor 2 O-atomer har OT -1}\\\\ &K\overset{\mathbf{{\color{Red} 0}}}{{S}}CN \end{array}

Skriv et svar til: Oxidationstrin - AKUT

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.