Dansk

komma

03. november 2019 af madan - Niveau: 9. klasse

Hejsa. Jeg har en dansk opgave som jeg skal aflevere på mandag. Jeg har prøvet at gøre mit bedste med at rette til store bogstaver og sætte komma. 

kan i måske hjælpe mig med komma fejlog endelserne? tak på forhånden

Kære dagbog. Klokken er præcis 04:30. Jeg er lige kommet hjem fra en byfest, og jeg har lige været op og skændes med Adam. Jeg sider alene ind på mit værelse. Nu sider jeg her og skriver i bogen, fordi jeg kom nemlig i tanke om noget som jeg har gjort og som jeg fortrudt. Jeg kan tydelige huske, da Nanna var tolv år gammel. Hun ville med til en lokale byfest, men hun fik ikke lov af vores forældre, selvom hun skulle følges med to af hendes klassekammerater. Jeg kan huske at jeg var lige kommet hjem fra basketball, og var meget træt. Jeg kunne mærke dårlig stemning derhjemme, derfor spurgte jeg mine forældre om hvad der var galt. De sagde at Nanna vil med til byfesten, men de havde ikke givet hende lov. Jeg vidste jo, at i min forældres verden var byfesten sådan noget som pædofile barnemordere og dødsfælde-forlystelser. Jeg gik ind på Nannas værelse og så netop hendes bleg, triste, skuffet ansigt. Jeg spurgte hendes selvfølgelig hvad der var galt, men jeg vidste jo hvad der var glat. Jeg kan heldigvis stadig huske lidt af det hun sagde til mig ”jeg får aldrig lov til at tage med til byfester!” også begyndte hun at hulke. Mine forældre stod foran Nannas dør værelse og sagde at jeg ikke skulle blande mig i deres beslutning. Mor sagde byfester er ikke et sted for tolvårige piger. Dengang ville jeg selvfølgelig vise Jens at jeg var den søde storebror og at han bare var en underlig fisk. I stedet tilbød jeg, at Nanna kunne tage til byfesten med mig og mine venner. Nanna blev så glad, og hun lovet at hun vil være med mig hele tiden. Jeg sagde at mig og min venner skulle nok passe på hende. Derfor kunne vores forældre ikke få sig til at sige nej. Jeg skulle hos Adam, for at spise aftensmad sammen med ham og andre venner, men jeg lovede at komme og hente hende bagefter. Da jeg var hos Adam, havde jeg lyst til at fortælle dem at jeg skal tage Nanna med til byfesten, men jeg var så bang for at blive til grin. Jeg var jo en af de populæreste i byen, så det ville jo være lidt pindeligt, hvis jeg tog min lillesøster med. Derfor tænkte jeg at jeg vil komme med en god undskyldning eller bare gøre som om jeg havde glemt det hele. Nu skulle jeg til byfesten og fyre den af!

Dagen efter havde jeg tømmermænd, men jeg skulle spille kamp. Tidligt om morgenen prøvede jeg at vække Nanna for at sige undskyld. Men hun sov som en sten, derfor blev jeg nød til at gå tilbage til mit værelse for at hente mine ting. Jens sad i stuen. Mig og Jens havde en slags fight mellem hinanden. Han sagde ”Nanna ventede på dig i 3 timer i går. Hun havde skiftet tøj og hun havde læbestift på for først gang, mens du randt rundt med dine venner for at have det sjovt, du tænker kun på dig selv.”. Jens var den kedeligste af os 3. Han troede at han kunne ødelægge min dag, men næ nej, jeg skal fandme vise ham hvad jeg kan. selvfølgelig skulle jeg også ødelægge hans dag. Den episode kan jeg tydelig huske. Jeg gik op ad trappen, vendt mig om, og sagde ”for resten, Monika var der faktisk. Med en pusher.”

Jeg forstår bare ikke hvorfor mig og Jens skulle ødelægge det hele for hinanden hele tiden. Han er i Frankrig nu, og jeg savner ham faktisk. Jeg håber at han kommer snart tilbage til Danmark, for jeg har en følelse af, at jeg aldrig kommer til at se ham igen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. november 2019 af Stygotius

Du skriver ikke om du vil bruge startkomma eller ikke. Det er som bekendt valgfrit


Skriv et svar til: komma

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.