Biologi

Organisk og Uorganisk stof?

04. november 2019 af Hejmeddig12344444 - Niveau: 8. klasse

Hvad er organisk og uorganisk stof helt enkelt, og hvordan kan vand være et uorganisk stof? Hvad er respiration med ord, altså uden brug for formel? Og hvordan kan Organisk stof blive omdannet til Uorganisk stof under processen respiration?

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. november 2019 af Nerd24

Organisk stof er alt levende og døde organisme. Næsten alt i verden er organisk materiale ca. 90%. Organisk stof består af Carbon som sætter sig (kæder sig) sammen med bl.a. hydrogen og oxygen atomer. 

Uorganisk stof er det modsatte. 

Respiration er det proces hvor planter og dyr forbrænder sukker (glukose) så de kan få energi (ATP). De udleder også carbondioxid (CO2) og vand (H2O)


Svar #2
04. november 2019 af Hejmeddig12344444

#1

Organisk stof er alt levende og døde organisme. Næsten alt i verden er organisk materiale ca. 90%. Organisk stof består af Carbon som sætter sig (kæder sig) sammen med bl.a. hydrogen og oxygen atomer. 

Uorganisk stof er det modsatte. 

Respiration er det proces hvor planter og dyr forbrænder sukker (glukose) så de kan få energi (ATP). De udleder også carbondioxid (CO2) og vand (H2O)

Altså dvs. at plastik også er organisk materiale, da det er produceret ud fra olie?

Det med uorganisk stof, må du meget gerne lige forklare, da jeg ikke helt forstår hvad du mener med "det modsatte".

Jeg forstår det godt, men hvordan bliver organisk stof omdannet til uorganisk stof under respirationsprocessen? Det præcis det jeg ikke helt fatter hat og briller af. Vi fik nemlig en prøve, også stod der at organisk stof, simpelhent bliver omdannet til uorganisk stof?? Du må meget gerne forklare det.

Tak for hjælpen


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. november 2019 af gerthansen

Man plejer at sige organisk stof er alt indeholdene carbon, hydrogen, oxygen og nitrogen. Den sidste tror jeg selv du må få din lærer til at uddybe da det lyder lidt kryptisk


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. november 2019 af Nerd24

Plastik er organisk materiale da det er produceret ud fra olie som består af lange carbonkæder. 

uorganisk stof er når et stof ikke laver carbonforbindelser. Det betyder at et uorganisk stof ikke er opbygget af carbon.

Derfor er H2O uorganisk da der ikke er carbonforbindelser. CO2 er uorganisk da den laver carbonforbindelse. 

Det skyldes carbondioxid ikke laver carbon og hydrogenbinding. 


Svar #5
05. november 2019 af Hejmeddig12344444

#3

Man plejer at sige organisk stof er alt indeholdene carbon, hydrogen, oxygen og nitrogen. Den sidste tror jeg selv du må få din lærer til at uddybe da det lyder lidt kryptisk

Ja, det må jeg da håbe. Jeg tror sku' selv vores lærer er lidt mærkelig.. Men tak for hjælpen, både dig og Nerd24. 


Svar #6
05. november 2019 af Hejmeddig12344444

Hvis der nu er nogen andre som kan forklare det, er i meget velkomne. Man kan aldrig bruge for lidt hjælp. Hvis i har nogen vigtige facts, så bare kom med dem. Og hvis der er nogen der ved hvordan organisk stof bliver omdannet til uorganisk stof under respirationsprocessen er i også meget velkomne til at forklare det!


Skriv et svar til: Organisk og Uorganisk stof?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.