Matematik

Hvordan regner jeg kateterne?

14. november 2019 af masteredvin45 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg er lidt i tvivl om noget. Jeg har en retvinklet trekant, jeg kan hypotenusen og de 3 vinkler.

Målene lyder på

Hypotenusen = 5

A = 66o

B = 24o

C = 90o

Jeg tror nok jeg skal bruge sinus relationer, men er ikke sikker hvordan jeg skal skrive det ind på Maple.


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. november 2019 af Anders521

#0 Med Maple kan du bruge solve-funktionen, hvori den første argument er et ligningsudtryk, og det andet er den ubekendte.


Svar #2
14. november 2019 af masteredvin45 (Slettet)

Hvordan kan jeg skrive det på Maple? Hvad er formlen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. november 2019 af Eksperimentalfysikeren

For en retvinklet trekant gælder der:

sin(A) = |BC|/|AB|

cos(A) = |AC|/|AB|

Det kan du se ved at tegne et koordinatsystem med enhedscirkel. Du tegner så trekanten med A i begyndelsespunktet og C på x-aksens positive del. Hypotenusen skærer enhedscirklen i et punkt, hvis koordinater er (cos(A),sin(A)). Formlerne får du så ved hjælp af ensvinklede trekanter.


Brugbart svar (1)

Svar #4
14. november 2019 af Eksperimentalfysikeren

Jeg kan se, at du har oprettet to tråde om emnet. Lad være med det.

I begge tråde har du for travlt med at skulle bruge Maple. Du skal sætte dig ind i trigonometrien og forstå den, så behøver du ikke at spørge om formlen, den kommer af sig selv. De to formler er faktisk så simple, at det er spørgsmålet, om der er nogen gevinst ved at bruge Maple.

Maple er et udmærket værktøj, men der er en del opgaver, hvor det er bedre at regne i hånden eller på en lommeregner. Man bruger jo heller ikke en motorsav til at snitte en pilefløjte.


Skriv et svar til: Hvordan regner jeg kateterne?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.