Kemi

AKUT hjæælp mig - ionisering og stereokemien

02. december 2019 af heydudig - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle, jeg har akut brug for hjælp til følgende opgaver:

1. Tegn enalapril med angivelse af ionisering ved pH=1, pH=10 og fysiologisk pH= 7,4

2. Angiv antal mulige stereoisomere former for enalapril og redegør for stereokemien på chirale carbon atomer ved at rangordne substituenter og tildele R/S. For alkener anvendes cis/trans eller E/Z nomenklatur. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. december 2019 af Moderatoren

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. december 2019 af Moderatoren

Og når du skriver "AKUT" i stort set alle din tråde – hvor akut er det? En time? 4 dage? Måske du skulle skrive hvornår det er for sent at hjælpe. Eller være ude i bedre tid med dine spørgsmål – hvis det er muligt.


Svar #3
03. december 2019 af heydudig

Det er faktisk alt jeg ikke forstår. Jeg ved ikke engang hvor jeg skal begynde. Akut betyder om 2 dage. Jeg håbede stærkt på at disse to svar var fra Mathon og ikke dig igen. Vi får vores lektier 5 dage inden, så KAN IKKE være ude i bedre tid.

Brugbart svar (1)

Svar #5
03. december 2019 af gerthansen

Jeg går udfra du selv kan finde ud af at tegne strukturen, eller google dig til den. Til den med pH skal du finde de "syrer" og "baser" der er til stede, og så må du google dig til pka for dem, og så bruge hovedet i forhold til pH og pka

Til 2. skal du finde alle de kirale centre der er, jeg kan personligt kun finde 3. Dernæst skal du tildele R/S på de kirale centre, dette tænker jeg er forklaret godt i din bog, og ellers må du fortælle hvad du ikke forstår ved det. Alkener har du ingen af i enalapril, så der skal du ikke lede efter cis/trans eller e/z.


Svar #6
03. december 2019 af heydudig

Jeg har lige nogle spørgsmål. Hvad er sammenhængen mellem pH og pKa lige præcist? Kigger man på de funktionelle grupper når man undersøger syre og baser?

Kunne du muligvis beskrive/makere hvilke kirale centre det er? For jeg kan ikke rigtig se dem.. Jeg ved godt det handler om spejlbillede, men jeg synes bare ikke noget af det ligner

Brugbart svar (0)

Svar #7
03. december 2019 af gerthansen

Har et stof en pka på 8, vil den være protoneret ved ph over 8, og deprotoneret ved ph under 8 (hvis jeg ikke husker helt forkert). De grupper du oftest skal lede efter i dit tilfælde er aminer/amider, og carboxylsyrer( en gang imellem også alkoholer).

Den nemmeste måde og den måde man oftest kan finde dem alle sammen med er, ved at finde de carbons som har 4 forskellige substituenter, da disse vil være kirale centre. Den med spejlbillede forstod jeg personligt aldrig selv, så det nemmeste er bare at finde de carbons da har 4 forskellige substituenter.


Skriv et svar til: AKUT hjæælp mig - ionisering og stereokemien

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.