Dansk

Sin eller Hans

07. december 2019 af IRCG - Niveau: 7. klasse

I de stile jeg har skrevet har jeg hele tiden fået fejl på sin og hans. Jeg fik en tip, af min lærer som er at sige han havde sex med hans kone, (en anden persons kone) eller sin kone. ( Med sin egen kone) Dog hjalp det mig overhovedet ikke. Håber nogen vil hjælpe. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. december 2019 af ringstedLC

Os, der er noget ældre, har nok fået fortalt en anden historie.

Tre mænd, fra dengang hvor mænd bar hat udenfor og hængte den på knagerækken, når de var inde, sad inde i stuen hos den ene. Peter gik på toilettet og da han kom tilbage, måtte han spørge: "Hvor er Henrik?". Til det svarede Jens: "Han tog hans hat og gik hans vej", hvorefter Peter for ud i entreen og sagde: "Jamen, der hænger da kun vores hatte". Henrik havde altså taget sin hat og var gået sin, - og ikke en andens vej, thi det kan man ikke. Men Henrik kunne have taget en andens hat og derfor blev Peter nervøs.

Sin: Grundleddet "ejer" objektet.

Hans/hendes: En anden end grundleddet "ejer" objektet.

Det siges, at udtrykket "hans hat" om mandens egen hat, er mere normalt at høre i Jylland, men det er ikke korrekt dansk.


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. december 2019 af Stygotius

Måske skulle vi sige: "Vi der er noget ældre, har nok fået fortalt........" 

"Tre mænd, fra dengang hvor mænd bar hat udenfor og hængte den på knagerækken, når de var inde, sad inde i stuen hos den ene"..

Man skal nok være forsigtig med at tage imod sproglige råd fra en person der kan skrive den slags "dansk"


Skriv et svar til: Sin eller Hans

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.