Kemi

Enthalpy

10. december 2019 af SJ199 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg sidder og prøver at løse denne her opgave men kan slet ikke regne det ud. Jeg har haft de her opgaver og kan aldrig regne ud hvordan jeg gør det. Noget med at gange de forskellige reaktioner men kan ikke få det til at passe. Håber nogen gider hjælpe.

Vedhæftet fil: Capture.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2019 af janhaa

A. But I got -92,6 kJ/mol

something is wrong with reaction 3, not balanced.


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. december 2019 af Sveppalyf

Der mangler er 4-tal foran NH3 i den nederste ligning.

Idéen er at du kan sammensætte den betragtede reaktion ved at tage den øverste reaktion og lægge den sammen med 3 gange den midterste reaktion og ½ gange den omvendte af den nederste reaktion. Reaktionsenthalpien kan du så beregne på samme måde:

ΔH = 180,8 kJ/mol + 3 * (-241,8 kJ/mol) + ½ * (+904,0 kJ/mol) = -92,6 kJ/mol


Svar #3
10. december 2019 af SJ199

Men hvordan fandt du ud af at det var sådan de skulle sammensættes?


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. december 2019 af Sveppalyf

Den ønskede reaktion:

N2 + 3 H2  -> 2 NH3 

Den skal du så sammensætte udfra de tre givne reaktioner.

Du skal bruge én N2 på venstre side. Den første reaktion har én N2 på venstre side, så den bruger vi. (Vi ser lige bort fra de øvrige stoffer i reaktionen, de skal nok gå ud til sidst.)

N2 + O2  -> 2 NO

Vi skal så bruge 3 H2 på venstresiden. Reaktion 2 har én H2 på venstresiden, så vi ganger den igennem med 3 og lægger den til.

N2 + O2  -> 2 NO

3 H2 + 3/2 O2  -> 3 H2O

Vi skal så bruge 2 NH3 på højresiden. Reaktion 3 har 4 NH3 på venstresiden, så vi vender reaktionen om, ganger igennem med ½ og lægger den til.

N2 + O2  -> 2 NO

3 H2 + 3/2 O2  -> 3 H2O

2 NO + 3 H2O  -> 2 NH3 + 5/2 O2

Du kan nu se at hvis du lægger sammen, så går de overflødige stoffer ud (dvs. at der er lige mange af hvert stof på begge sider) og at den ønskede reaktion fremkommer.


Svar #5
10. december 2019 af SJ199

tak for hjælpen!


Skriv et svar til: Enthalpy

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.