Fysik

RMS-amplitude

14. december 2019 af Kallisto99 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg skal beregne RMS-amplituden, pRMS for tone 1, hvilken formel skal jeg bruge? Jeg har kigget rundt, men synes ikke, at kunne finde en formel, der giver mening


Svar #1
14. december 2019 af Kallisto99

Kan det passe, at jeg skal sige:

5 * 0,707?


Brugbart svar (1)

Svar #2
14. december 2019 af ringstedLC

\begin{align*} U_{RMS} &= \frac{U_{maks}}{\sqrt{2}}\;,\;RMS=\mathbf{R}\text{oot}\mathbf{M}\text{ean}\mathbf{S}\text{quare}\approx U_{eff.} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. december 2019 af Eksperimentalfysikeren

RMS er ikke en amplitude.

Amplituden, p0, er største udsving, mens RMS-værdien er kvadratroden af integralet af kvadratet af øjebliksværdierne divideret med tiden:

p_{RMS} = \sqrt{ \int_{t}^{t+T}p_0 *sin(\omega t)dt/T}

Det er det samme som den effektve værdi. Forholdet pRMS/p0 = kvadratroden af 2 ≈0,707.

Da p0 for tone 1 er 10Pa, er dit resultat ikke korrekt for tone 1, men det passer med tone 2 (Husk dog, at enheden skal med).


Svar #4
14. december 2019 af Kallisto99

#3

RMS er ikke en amplitude.

Amplituden, p0, er største udsving, mens RMS-værdien er kvadratroden af integralet af kvadratet af øjebliksværdierne divideret med tiden:

p_{RMS} = \sqrt{ \int_{t}^{t+T}p_0 *sin(\omega t)dt/T}

Det er det samme som den effektve værdi. Forholdet pRMS/p0 = kvadratroden af 2 ≈0,707.

Da p0 for tone 1 er 10Pa, er dit resultat ikke korrekt for tone 1, men det passer med tone 2 (Husk dog, at enheden skal med).

Der er dog stadig noget, der hedder RMS-amplitude, hvilket er beskrevet i min opgave. Jeg har dog lige kigget på en af mine gamle opgaver, som jeg endelig fandt. Her gjorde vi brug af ringstedLC's eksempel, hvoraf vi ikke bruger peak-to-peak amplituden, men bare peak-amplitude. Så derfor vil resultatet være korrekt for tone 1. Tone 1's peak-amplitude er 5Pa, hvorimod Tone 2's er 10Pa. Tak for svar!


Skriv et svar til: RMS-amplitude

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.