Fysik

roterende viscometer + RPM + laminare flow

28. december 2019 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Hvis man vil måle viscositeten ef et newtonsk fluid ved hjælp af et roterende viscometer som kun virker hvis der er tale om laminar flow. 

Hvordan finder man så spændevidden af konstante hastigheder i form af RPM hvor der et laminart flow?

F.eks. så har jeg set i et blad fra en virksomhed, som sælger roterende viscometere, at disse kan have fra 0,3 til 100 RPM eller fra 0,01 til 200 RPM

Skal man evt. bruge Reynolds number til at vurdere om den pågældende RPM ligger inden for det laminare område?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. december 2019 af Eksperimentalfysikeren

Ja, det er Reynolds tal, man skal bruge til at afgøre, om man kan forvente en laminar strømning.

Jeg kan ikke sige, hvor stort det må være, for det afhænger af geometrien af viscometret.


Svar #2
28. december 2019 af Yipikaye

Hej

Lad os sige at geometrien af viscometeret er en kugle.

Kan der evt. findes noget info i en ISO-test på nettet?


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. december 2019 af Eksperimentalfysikeren

Det er ikke nok, at antage, at viscosimetret er en kugle. Der er formodentlig tale om to dele, der bevæger sig i forhold til hinanden, f.eks. en kugle i en anden kugle. I Reynolds tal indgår en længde. Der er flere muligheder for, hvilken længde, der er brugt. Det er ummuligt at sige noget om det kritiske Reynoldtal for laminar strømning, hvis ikke man har en detailleret beskrivelse af geometrien og af, hvilken længde, der refereres til. Noget lignende gælder andre størrelser, der indgår i Reynolds tal.

Der må være en brugsvejledning eller lignende til apparatet. Det er her, du skal søge de oplysninger, du har brug for.


Svar #4
28. december 2019 af Yipikaye

Hej igen

Jeg forstår ikke alt hvad der skrives i #3 bl.a det om længder. Men lad os sige at der er tale om en Brookfield-type viscometer og at geometrien på spindleren er en kugle i stedet for en cylinder. Altså en kugle som er lodret påhængt en stang som roterer rundt om sin egen akse(Continous rotation). Denne form for bevægelse omdannes så til et drejningsmoment(rotational oscillation) gennem en torsionsfjeder.

Hvad er længden i dette?


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. december 2019 af Eksperimentalfysikeren

Der indgår en længde i udtrykket for Reynolds tal. Det kan være kuglens radius. Det kan også være radius i en beholder udenom kuglen eller afstanden mellem de to overflader.

Jeg kender ikke Brookfieldtypen af viscometre, så jeg kan end ikke gætte på, hvad Reynoldtallet er.


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. december 2019 af chyvak

Fabrikanter publicerer den infomration, du søger, i deres manualer. Informationen vil være af operationel karaketer, det vil sige, der står under hvilke forhold der kan regnes med laminar strømning. For det omtalte spindelsystem kan det være opførrt som et RMP/cp forhold over hvilket strømningen for en given spindelgeometri kan antages turbulent (cp:= centi Poise).


Skriv et svar til: roterende viscometer + RPM + laminare flow

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.