Matematik

Graferne

09. januar 2020 af NW12 - Niveau: B-niveau

Nogen som kan hjælpe med denne her opgave? Opgaven er med hjælpemidler, jeg bruger TI-Nspire som CAS-værktøj. Tak på forhånd

Vedhæftet fil: lertyui.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. januar 2020 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2
09. januar 2020 af peter lind

g(x) er f(x) forskudt 3 ned

h(x) er f(x) forskudt 3 til højre

Svar #3
09. januar 2020 af NW12

Hvordan kan jeg se noget ud fra det, det forstår jeg ikke?

Svar #4
10. januar 2020 af NW12

Ingen som kan hjælpe?

Brugbart svar (0)

Svar #5
10. januar 2020 af peter lind

se dog efter hvilken af graferne der er forskudt 3 op og ned og hvilken der er forskudt i vandre retning

Svar #6
10. januar 2020 af NW12

Gjorde jeg også, elles ville jeg jo ikke spørge igen... men er det så rigtigt at A f(x) og C er h(x). Men hvad er B så?

Brugbart svar (0)

Svar #7
10. januar 2020 af peter lind

for A er der da ingen forsydning i vandret retning. C er korrekt

Svar #8
10. januar 2020 af NW12

Så det er B som er f(x)? Eller er den g(x)?

Brugbart svar (0)

Svar #9
10. januar 2020 af ringstedLC

#6 Gjorde jeg også, elles ville jeg jo ikke spørge igen... men er det så rigtigt at A f(x) og C er h(x). Men hvad er B så?

I stedet for bare at bede om mere hjælp, når du rent faktisk har et svar, så kom med svaret og spørg ind til det.

Derudover; med tre funktioner og tre grafer, der skal passe sammen, så må den sidste jo give sig selv, hvis de to første vel og mærket er rigtige.

\begin{align*} f(x-a)+b &= f(x)+\overrightarrow{v}\;,\;\overrightarrow{v}=\binom{a}{b} \\ g(x)=f(x)-3=f(x-0)-3&=f(x)+\binom{0}{-3} \Rightarrow \left\{\begin{matrix} g(x)=\text{ graf}\;? \\ f(x)=\text{ graf}\;? \end{matrix}\right. \\ h(x)=f(x-3)=f(x-3)+0&=f(x)+\binom{3}{0} \Rightarrow h(x)=\text{ graf}\;? \end{align*}

Man kan også starte på figuren:

\begin{align*} A=B+\overrightarrow{v_1}&\wedge B+\overrightarrow{v_2}=C \\ \Rightarrow B&=\,?(x) \\ \wedge \;\overrightarrow{v_1}=\binom{0}{b} \text{, da }A&\text{ er en lodret forskydning af }B \\ \wedge \;\overrightarrow{v_2}=\binom{-a}{0} \text{, da}\;C&\text{ er en vandret forskydning af }B \\ ?(x)=?(x)+b&\Rightarrow \left\{\begin{matrix} A=\;?(x) \\ B=\;?(x) \end{matrix}\right. \\ ?(x)=?(x-a) &\Rightarrow C=\;?(x) \end{align*}

Svar #10
11. januar 2020 af NW12

Okay. Tak. Har fundet ud af det nu

Skriv et svar til: Graferne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.