Studievejledning

Valgfag eller at trække et fag op?

18. januar 2020 af gladdk

Hej. Jeg går i øjeblikket i 1.g på en STX-uddannelse. Jeg skal vælge et valgfag til 2.g og til 3.g.

I øjeblikket ved jeg ikke, om jeg vil trække engelsk op på A-niveau i 3.g eller om jeg bare skal vælge et valgfag på c-niveau... Er der nogen der kan give en klar forskel på engelsk b-niveau og a-niveau?

Trækker jeg engelsk på på a-niveau har jeg 5 a-fag, hvilket betyder, jeg kan gange mit snit med 1.03.

Tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. januar 2020 af OliverHviid

Efter min mening så er forskellen på  engelsk b og engelsk a ikke så stor. Stilene bliver lidt længere:

(b-niveau= 600-900 ord, a-niveau= 900-1200 ord - eller deromkring), og teksterne bliver selvfølgelig lidt sværere og længere.

Desuden er der også lidt mere fokus på grammatik og korrekt sprog, og her menes der især fokus på, hvorfor noget er forkert, ikke blot, at det er forkert. Grunden til dette er jo nok, at man til den første delprøve ikke blot skal finde grammatiske fejl, men også forklare dem med korrekt grammatisk terminologi, men udover disse faktorer så vil jeg mene, at niveauerne er meget ens - kort sagt: hvis du godt kan lide engelsk, og du ikke har nogen problemer med engelsk b, så vil engelsk a være et oplagt fag at vælge.

NB. jeg færdiggjorde min gymnasiale eksamen for ca. to år siden, dvs. jeg gik på den gamle reform. Jeg vil ikke tro, at der er sket gevaldige ændriger, men jeg vil blot lige gøre dig opmærksom på, at jeg altså ikke har nogen erfaring med engelsk på den nye reform. Hvis du har flere spørgsmål/ ønsker at få noget uddybet så bare skriv.


Svar #2
18. januar 2020 af gladdk

Mange tak. Det vil jeg tage med i mine overvejelser.


Svar #3
19. januar 2020 af gladdk

Hej igen. Er det rigtigt, at når man har et fag på a-niveau skal man kun op den skriftlige del af den?


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. januar 2020 af mettemettemette

Nej, bestemt ikke. Du skal op i både skriftligt og mundtligt, medmindre tingene er blevet ændret meget siden jeg gik ud.


Brugbart svar (1)

Svar #5
19. januar 2020 af ringstedLC

#4: Du kan komme op i både skriftligt og mundligt, ellers er tingene blevet ændret, siden jeg blev student, - hmm, men det er selvfølgelig også noget tid siden...

#3: Der er jo ingen mening i, at du på forhånd ved om et fag, skriftligt eller mundligt, ikke kan blive trukket som eksamensfag. Og da navnlig ikke på A-niveauet.


Skriv et svar til: Valgfag eller at trække et fag op?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.