Fysik

Hjælp til fysik energi regning

20. januar 2020 af Jaki1234 - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg har fået denne fysik opgave, men ved ikke hvordan jeg skal løse opgave b, jeg fik a til at være 2464,8MJ. Er der en der kan hjælpe mig?

Tak på forhånd

På Læsø dannes naturligt grundvand med et meget, meget holdt indhold af salt. Koncentratio­ nen er 12% - det er 4-6 gange større end i havvand. Det har man gennem tiderne udnyttet til at producere salt ved at varme vandet op til ca. 85 °C, hvor saltet udskilles i flager eller krystaller, såkaldt "sydesalt". Vandet ledes væk, og saltet tages fra, og det sidste vand fordamper.

Når vandet hældes i inddampningskarret, er det blot 10 °C varmt og skal varmes op til 85 °C.

a. Beregn den energi, som skal tilføres 8,0 L vand under opvarmningen fra 10 °C til 85 °C , som er den optimale temperatur for salt-sydningen. Benyt vands specifikke varmekapacitet c= 4108 J/kg°C

Historiske kilder fortæller, at man i 1400-tallet producerede mere end 100.000 kg salt på Læsø pr. år

b.

Beregn den energi, som skal tilføres det salte grundvand for at producere 100.000 kg salt.

Energien blev tilført ved afbrænding af træ. Der frigives typisk en energi på B = 15 • 10^6 J/kg træ, altså 15 millioner Joule pr. kg træ, som afbrændes.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. januar 2020 af mathon

\small \begin{array}{lllll}a.\\&\textup{8\; L vand har massen:}&\left ( 8\; L \right )\cdot \left ( 1\; \frac{kg}{L}\ \right )=8\; kg\\\\&\textup{opvarmning af 8 L vand:}&m\cdot c\cdot \Delta T \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. januar 2020 af mathon

Hvordan gik det?


Skriv et svar til: Hjælp til fysik energi regning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.