Dansk

Hvilken form skal bruges?

24. januar 2020 af VenusOmega - Niveau: 7. klasse

Hej, jeg har lige et par spørgsmål omkring grammatik.

1. Jeg ved at nogen skal bruges hvis en sætning starter med hvis, er et spørgsmål og er nægtende. Alle andre sætninger skal der stå nogle i. Dog har jeg flere gange prøvet hvor der er en sætning der egentlig burde skrives med nogen eller nogle men skrives med den modsatte måde f.eks. Har du nogle gode ideer, vi kan bruge? Ifølge reglen burde der stå nogen i stedet siden det er en spørgende sætning. Endnu et eksempel er; Hun nærmede at nogen satte sig ved siden af hende. Igen her burde der stå nogle siden sætningen hverken starter med hvis og er nægtende eller spørgende. Er der nogen der kan forklare dette?

2. Hvornår bruges endelsen -t og -ed? F.eks. Væggene blev malet eller de gamle mennesker var rigtig irriterede. Hvordan finder man ud af hvilken form der skal bruges?

3. Hvornår skal sin eller hans/hendes bruges? F.eks. Ole tog sin stok, hvorfor er det ikke Ole tog hans stok? Er det fordi han tager sin egen stok og ikke en andens?

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. januar 2020 af thelma333 (Slettet)

3. ja

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. januar 2020 af Stygotius

"nogle " svarer i store træk til den engelske *"some"

"nogen" svarer i flertal sådan ca. til det engelske "any".

Man kan også sige det på en anden måde: "nogen" = flere end 0 

                                                                     "nogle" =  flere end 1

-eller at "nogen" i flertal betyder "nogen overhovedet".

........................................................................

En praktisk og brugbar regel siger at hvis man kan indsætte (eller der står) et "blevet" før udsagnsordet, i  bestemt form eller i flertal, skal dette ende på -t. Hvis man ikke kan, skal det ende på -(e)de.

..........................................................................

Hvis der er tale om en sætning hvor noget "tilhører" grundleddet, siger man sin/sit/sine, ellers siger man hans/hendes. Hvis det tilhører nogen/noget i flertal, siger man "deres". ("Eleverne fik deres  (ikke "sine") karakterer læst op i klassen")


Skriv et svar til: Hvilken form skal bruges?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.