Matematik

Andengradspolynomier og parabler med ukendt bogstav

25. januar 2020 af laurah89 - Niveau: B-niveau

Hejsa jeg sidder fast i disse to opgver, da jeg mangler nogen værdier som jeg ikek er helt sikker på hvordan jeg finder frem til


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. januar 2020 af mathon


Brugbart svar (1)

Svar #2
25. januar 2020 af mathon

\small \begin{array}{lllll}\textbf{Opgave 3}\\&&f(x)=2x^2+(-6)x+c\\\\&\mathbf{a)}&x_T=\frac{-b}{2a}=\frac{-(-6)}{2\cdot 2}=\frac{6}{4}=\frac{3}{2}\\\\\\&\mathbf{b)}&y_T=c-a\cdot \left ( x_T \right )^2\\\\&&c-2\cdot \left ( \frac{3}{2} \right )^2=5\\\\&&c=\frac{19}{2} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. januar 2020 af ringstedLC

#0

Hejsa jeg sidder fast i disse to opgver, da jeg mangler nogen værdier som jeg ikek er helt sikker på hvordan jeg finder frem til

Selvom du ikke "helt sikker", kan du godt komme med dit forsøg alligevel.

Opg. 3 a) og b) Find toppunktformlen og indsæt de kendte værdier.

Opg. 4 a) En graf skærer andenaksen i (0, y).

b) En parabel har ét skæringspunlkt (løsning) med førsteaksen, når diskriminanten er nul. Find formlen for denne, indsæt og løs.


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. januar 2020 af mathon

\small \small \begin{array}{lllll}\textbf{Opgave 4}\\&&y=4x^2+b\cdot x+9\\\\&\mathbf{a)}\\&&\textup{sk\ae ring med y-aksen:}&y=4\cdot 0^2+b\cdot 0+9=9\\&&\textup{sk\ae ringspunkt:}&S(0,9)\\\\\\&\mathbf{b)}\\&&\mathrm{\acute{e}}\textup{t sk\ae ringpunkt }\\&&\textup{med x-aksen:}&d=b^2-4ac=0\\\\&&&b^2-4\cdot 4\cdot 9=0\\\\&&&b^2=12^2\\\\&&&b=\left\{\begin{array}{ll}\! \! -12\\\, \, \, 12 \end{array}\right. \end{array}


Skriv et svar til: Andengradspolynomier og parabler med ukendt bogstav

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.