Fysik

Paragliding

26. januar 2020 af fredsimonsen - Niveau: B-niveau

En person hænger i en faldskærm over vandet, mens en speedbåd trækker personen afsted med en konstant, vandret hastighed. Personens masse er 80 kg. De tre væsentligste kræfter på personen er tyngdekraften, snorkraften fra speedbåden og snorkraften fra faldskærmen. På Bilag 1 er personen og retningen af hver af de to snorkrafter indtegnet.

Opgave: Indtegn på Bilag 1 pile, der viser størelse og retning af de tre kræfter, som virker på personen.

               Bestem ved aflæsning på Bilag 1 størelsen af hver af de to snorkræfter.

Jeg har vedhæftet et billede af opgaven.

Jeg har beregnet tyngdekraften til 785,28 N, men jeg ved ikke rigtig med de to andre kræfter? Jeg er klar over, at personen bevæger sig med en konstant hastighed og at den resulterende kraft så er 0, men jeg kan ikke rigtig finde ud af at komme videre...


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. januar 2020 af peter lind

Opløs vektorene i vandretning og lodret retning. I den vandrette retning skal summem af de to kræfter give 0. I den lodrette retning skal de give en kraft, der er lig så stor som tyngdekraften men modsat rettet


Svar #2
26. januar 2020 af fredsimonsen

Hej Peter

Skal der ikke laves nogen beregninger?

Brugbart svar (1)

Svar #3
26. januar 2020 af peter lind

Jo og det fremgår også af #1

1. Du skal projektere kræfterne i vandret retning

2: du skal projektere kræfterne i lodret retning

3. Du skal opstille 2 ligninger

4. Du skal løs ligningerne

Dette kan dog i stor omgang gøres grafisk


Skriv et svar til: Paragliding

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.