Kemi

Redoxreaktioner

08. februar 2020 af BrainyBrain - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, 

Kan nogle hjælpe mig med at afstemme denne reaktion?

Jeg har næsten løst den, men til sidst får jeg en forskel på 19 oxygenatomer - 28 på venstre side og 9 på højre side... og det forstår jeg ikke lige.. kan ikke se hvor det muligvis er gået galt. 


Cr2O72- + H2S  -->  Cr3+ + S8(S)

På forhånd tak. 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. februar 2020 af mathon

                  \small H_2\overset{\mathbf{{\color{Red} -2}}}{S}\, _{\textit{(g)}}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +6}}}{Cr}_2{O_7}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow\; \overset{\mathbf{{\color{Red} 0}}}{S}\, _{\textit{(s)}} \; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +3}}}{Cr}{^{3+}} \begin{array}{lllll} \end{array}

\small \begin{array}{lccc}\\ &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\S&2&&3\\Cr&&3&2 \end{array}

\textup{afstemning af op- og nedgange:}

                  \small 3\, H_2S\, _{\textit{(g)}}\; +\; Cr_2{O_7}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow\; 3\, S\, _{\textit{(s)}} \; +\;2\, Cr{^{3+}} \begin{array}{lllll} \end{array}

\textup{afstemning af ladning:}

                  \small 3\, H_2S\, _{\textit{(g)}}\; +\; Cr_2{O_7}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 8\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow\; 3\, S\, _{\textit{(s)}} \; +\;2\, Cr{^{3+}}

\text{afstemning af hydrogen:}

                  \small 3\, H_2S\, _{\textit{(g)}}\; +\; Cr_2{O_7}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 8\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow\; 3\, S\, _{\textit{(s)}} \; +\;2\, Cr{^{3+}}\; +\; 7\, H_2O\, _{\textit{(l)}}

\textup{oxygen stemmer}


Svar #2
09. februar 2020 af BrainyBrain

Tak for svaret!:)

Men det S8, du har bare skrevet S. Gør det nogen forskel eller er det en fejl? For hvis man siger S8, så vil der være 24 S på højre side, men kun 3 på venstre side?

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. februar 2020 af mathon

                  \small \small 24\, H_2S\, _{\textit{(g)}}\; +\; 8\, Cr_2{O_7}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 64\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow\; 3\, S_8\, _{\textit{(s)}} \; +\;16\, Cr{^{3+}}\; +\; 56\, H_2O\, _{\textit{(l)}}


Skriv et svar til: Redoxreaktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.