Matematik

Matrix Hjælp!

10. februar 2020 af WhatTheFu - Niveau: A-niveau

Hej alle!

Jeg er helt på bar bund med disse to spørgsmål A og B

Jeg ved at jeg skal lave en Echelon reduktion i opgave A, men kan ikke finde ud af det når der står ''a'' i matricen. Samt ved jeg også jeg skal lave en Gauss-jordan reduktion i B'eren, men har også svært pga de udtryk der står :/

A)  Bestem ved regning i hånden rangen af matricen A for enhver værdi af tallet a

B)  Bestem ved regning i hånden for enhver værdi af a løsningen (udtrykt ved a) til det ligningssystem, der har A som koefficientmatrix og b som højreside.

Hvor min Matrix A er:   \begin{bmatrix} a & 2 &2 \\ 1 &-4 & -22\\ -1& 3 & 16 \end{bmatrix}

Og min vektor b er:  \begin{bmatrix} -6a\\ -12a-3\\ 3+8a \end{bmatrix}


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. februar 2020 af peter lind

Der er egentlig 2 måder d kan gøre det på

Du kan enten dividere første række og trække resultatet fra anden række og lægge resultatet tll 3 række. Her må du forudsætte a≠0. a = 0 må du så behandle særskilt

Den anden metode består i at du ikke bruger 1. række til nogen elimination. Du trækkker for eks. a*anden række fra første række og ligger 2 række til 3. række. Derved får du 0 i første søjle på 1. række og 3. række.

dernæst bruger du 3 række 2 søjle til at skaffe 0 på 1 række 2. søjle


Svar #2
13. februar 2020 af WhatTheFu

Jeg svarer her og sletter den anden tråd. 

Jeg kan ikke forstå hvad jeg skal dividerer med, trække fra og hvordan rækkeoperationerne lyder, da variablen a stadigvæk forvirrer mig. Jeg forstår heller ikke den anden metode, hvad det vil sige a*anden række - skal jeg ikke udfører operation for hele rækken eller blot a?

Og så ved jeg ikke hvordan opgave b skal løses, ovenstående er blot for opgave a


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. februar 2020 af peter lind

Der er faldet noget ud i den første metode. Du skulle dividere  første række med a.

Den anden metode. En anden forklaring.

Ligningernes rækkefølge er ligegyldig så du kan flytte første række ned til sidste række. 2. række bliver så første række og 3. række bliver så anden række  Læg så 1 række til anden række. Dernæst trækker du a*første række fra 3 række. Du har nu i første søjle et ettal i første række og ellers 0 kort sagt første søjle er en enhedsektor


Skriv et svar til: Matrix Hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.