Fysik

Energiberegning.

12. februar 2020 af Mushface - Niveau: C-niveau


(fysik C) - Tanken på en personbil kan rumme ca. 50 liter benzin. med en densitet på o,729kg/l . Beregn mængden af kemisk energi på en fuld tanket personbil.

Her ville jeg tage liter 50 * densitet 0,729 = 36,45m (masse) Så vil jeg tage brændsels værdien for benzin som er 46,0 * m 36,45 = 1676,7 MJ .

Jeg kan se at facit er 1,7 GJ .
Nogen der kan forklare hvordan jeg kommer frem til det rigtige facit ?

Iøvrigt , så søger jeg en kompetent der kunne tænke sig at sparre lidt igennem et fysik C forløb. Tænker, det vil forgå igennem en lukket facebook gruppe, hvor jeg kan poste problem stillinger, eller blot bekræftelse på, at jeg har forstået en proces rigtigt.
Jeg efterlader fx. Et spørgsmål i løbet af en dag, og man kan svare på det når det passer ind i ens tid.(ingen press) Jeg har desværre ikke mulighed for, at spørge en lære da jeg ikke pt. Går i skole.
 


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. februar 2020 af janhaa

1676,7 MJ \approx 1,7GJ


Brugbart svar (1)

Svar #2
12. februar 2020 af ringstedLC

Du bør have enheder med i din beregning:

\begin{align*} E = 50\cdot 0.729\cdot 46\;\left(l\cdot \frac{kg}{l}\cdot \frac{MJ}{kg}=MJ\right)&=1676.7\text{ MJ} \\E&=\frac{1676.7}{10^3}\text{ GJ}\approx1.7\text{ GJ} \end{align*}


Skriv et svar til: Energiberegning.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.