Matematik

PLEASE hjælp mig.

16. februar 2020 af laer5308 - Niveau: 7. klasse

Spørgsmålet på papiret: Beregn "B" ud fra målene på skitsen.

Jeg forstår ikke rigtigt, hvordan jeg skal regne den ud. (Om det er arealet eller om det er den samme ligesom den højre side) Jeg ved det slet ikke. ((Det her er et spørgsmål fra min aflevering som skal afleveres Tirsdag, og jeg har masse af andre opgaver så jeg bliver nødt til at skynde mig så jeg kan nå de andre. :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. februar 2020 af OliverHviid

Siden det er en retvinklet trekant, og du kender to af siderne (én katete og hypotenusen), kan du anvende Pythagoras: a²+b²=c² til at finde længden af den sidste katete. Isolér b og indsæt så de kendte tal for a og c.


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. februar 2020 af ringstedLC

a = 1.5 mm, c = 2.5 mm. b = ?


Svar #3
16. februar 2020 af laer5308

Jeg forstår det stadig ikke. Svaret nr 1 er lidt for kompliceret til at forstå


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. februar 2020 af OliverHviid

OK, lad mig prøve at simplificere mit svar så. Du har en retvinklet trekant. Det kan du se, fordi én af siderne er 90 grader. Den side der ligger overfor kaldes for hypotenusen.

De to andre sider hedder kateter, og de er kortere end hypotenusen. 

I retvinklede trekanter kan man anvende en formel, der hedder Pythagoras' læresætning. Den siger følgende:

a²+b²=c², hvor a og b er kateterne, og c er hypotenusen. I din opgave kan du se, at du kender den ene katete, som altså er 1,5 mm lang, og du kender hypotenusen, der er 2,5 mm lang. Vi kender altså a og c og mangler at finde b. Vi isolerer b² i formlen og udrenger:

a²+b²=c² ⇔ b²=c²-a²

b²= 2,5²-1,5² 

b²=4

b=√4=2

Er det mere forståeligt nu??


Skriv et svar til: PLEASE hjælp mig.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.