Matematik

Optimering

26. februar 2020 af ppilbauer (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa, jeg har lige et spørgsmål i forhold til b).

Hvad er mellemregningerne for isolering af y i udtrykket for rumfang? :) Kan ikke få opgaven færdig...

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. februar 2020 af AMelev

a) Endefladen er er en ligesidet trekant, så vinkler er alle 60º.
Benyt FS side 9 (41) til at beregne arealet af den trekantede grundflade - udtrykt ved x - og beregn derudfra rumfanget V - udtrykt ved x og y..
Indsæt så værdierne x = 2 og y = 5 i resultatet

b) Overfladearealet O = summen af de to trekanters areal og de tre rektanglers areal = ...

c) Løs ligningen V = 1 mht. x og indsæt i udtrykket for O, så du får en funktion O = f(x) = ...., som du bestemmer min for på sædvanlig vis. Husk x-begrænsningen, så kan du faktisk bestemme min vha. grafværktøjet, når bare hele intervallet er med i vinduet.

Svar #2
26. februar 2020 af ppilbauer (Slettet)

Benyt FS side 9 (41) til at beregne arealet af den trekantede grundflade - udtrykt ved x - og beregn derudfra rumfanget V - udtrykt ved x og y..

b) Overfladearealet O = summen af de to trekanters areal og de tre rektanglers areal = ...

c) Løs ligningen V = 1 mht. x og indsæt i udtrykket for O, så du får en funktion O = f(x) = ...., som du bestemmer min for på sædvanlig vis. Husk x-begrænsningen, så kan du faktisk bestemme min vha. grafværktøjet, når bare hele intervallet er med i vinduet.

Er det ikke y som skal isoleres i c) ? :)

Svar #3

Åh nej, det må være x som skal isoleres.. Men hvordan kan man isolere x^2 ? 

Brugbart svar (0)

Svar #4
26. februar 2020 af AMelev

#2. Jo selvfølgelig - ellers får du jo ikke en funktion i x. Det  er ganske rigtigt en skrivefejl.

Lad være med at citere hele svaret - slet den del af citatet, der ikke har noget med dit spørgsmål at gøre, ellers bliver det totalt uoverskueligt.

Svar #5

Det skal jeg nok :-) Jeg har isoleret y ud fra: ((√3)/4) * x^2 * y og så fik jeg at y=4√3 / 3x^2

Er det rigtigt nok? 

Svar #6

Jeg er faktisk ganske forvirret. Det jeg skal bruge er formlen for overfladeareal men der er kun x-værdier.. Derfor må det være x jeg skal isolere ud fra formlen for rumfang? Men der har jeg kun x i anden så det kan ikke lade sig at gøre... 

Skriv et svar til: Optimering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.