Kemi

crack og kokain

04. marts 2020 af kat198 - Niveau: A-niveau

hej jeg er 3g studerende og skal til at skrive sop om crack og kokain - hvor jeg bla skal besvare hvorfor kokain er mere vandopløselig end crack og hvofor crack er mere fedtopløselig samt har lavere smeltepunkt. 

jeg har indtilvidere fundet frem til at kokain indeholder grupperne 2 estere, en aromatisk benzen ring og en tærtiær amin gruppe. 

kan man ikke også sige at kokain har atomerne H+ og CL- hvor hydrogen atomet gør det muligt at danne forbindelser med vand og derved bidrager til dets polaritet. derudover er ddet et laddet molekyle som blot gør det endu mere polært. da der er noget med at neutrale molekyler såsom fedt og olier ikke er særlige vandopløselige. 

men er den eneste forskel så bare at den ene er et salt og den anden ikke er? tænker bare at crack indeholder de samme funktionelle grupper som er polære men aligevel er crack fedtopløselig. det forstår jeg ikke rigtig

  desuden har jeg fundet følgende reaktionsskema for fremstilling af crack, ummidlbart kan jeg se at det er en syre base reaktion da bagepulveret fungere som en base men jeg er ikke helt sikker på om det er den korrrekte reaktionstype.    reaktion for dannelse af crack  coc-H^+Cl^- + NaHCO3 --> coc + h2o + co2 + NaCl jeg vil blive rygtig glad hvis i har mulighed for at give en dybdegående forklarelse :) på forhånd tak  New mailCopy
Vedhæftet fil: struktur.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. marts 2020 af Heptan

Ja, det er en syre/base reaktion.

Der ser måske underligt ud at der dannes H2O og CO2, men det er bare fordi bagepulveret "går i stykker" ved reaktion med syre:

H+ + HCO3-  →  H2O + CO2

Husk at skrive fasetilstande i en aflevering, CO2 (g), H2O(l) og de andre er sandsynligvis (aq).

Se også https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1937657


Skriv et svar til: crack og kokain

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.