Matematik

Differentialligninger

08. marts 2020 af lenemoller - Niveau: A-niveau
Jeg har brug for hjælp til denne opgave. Er der nogen der kan hjælpe?

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. marts 2020 af microhexa (Slettet)

Sidder selv og øver mig på differentialligninger. Det bedste jeg kan komme med er:

a) Brug d=20 og m(0) = 0 til at løse differentialligningen, så får du en forskrift til m(t).

Brug m(0) = 0 som startbetingelse til at beregne den konstant, du vil få, når du blot løser differentialligningen med d=20. Hvis du bruger et CAS-værktøj, bør der være en kommando til dette.

I TI-Nspire vil det se sådan ud:

b) Løs igen differentialligningen med startbetingelsen m(0) = 0, men indsæt i stedet forskellige værdier for d, fx 10, 20, 30. Tegn grafer for disse tre forskrifter - så skulle du gerne se en sammenhæng.

c) Hvis mængden af medicin i blodbanen (altså m(t)) aldrig vil overstige 85% af d, vil det sige, at

mmax = 85% * d

eller

mmax = 0,85d

Så skal du jo kigge på maksimum for grafen. Her vil det være oplagt at kigge på d = 100, for så må mmax = 0,85.

Du differentierer m(t) når d=100, sætter m'(t) til at være lig med 0 og finder t. Så bruger du den t-værdi til at bestemme m(t) når du indsætter den fundne værdi på t's plads. Så skulle du gerne få ca. 85, hvilket jo er 85% af 100.


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. marts 2020 af microhexa (Slettet)

Lille rettelse til c) hvor jeg skrev at mmax = 0,85. Jeg mente mmax = 85. :)


Svar #3
08. marts 2020 af lenemoller

#1

Sidder selv og øver mig på differentialligninger. Det bedste jeg kan komme med er:

a) Brug d=20 og m(0) = 0 til at løse differentialligningen, så får du en forskrift til m(t).

Brug m(0) = 0 som startbetingelse til at beregne den konstant, du vil få, når du blot løser differentialligningen med d=20. Hvis du bruger et CAS-værktøj, bør der være en kommando til dette.

I TI-Nspire vil det se sådan ud:

b) Løs igen differentialligningen med startbetingelsen m(0) = 0, men indsæt i stedet forskellige værdier for d, fx 10, 20, 30. Tegn grafer for disse tre forskrifter - så skulle du gerne se en sammenhæng.

c) Hvis mængden af medicin i blodbanen (altså m(t)) aldrig vil overstige 85% af d, vil det sige, at

mmax = 85% * d

eller

mmax = 0,85d

Så skal du jo kigge på maksimum for grafen. Her vil det være oplagt at kigge på d = 100, for så må mmax = 0,85.

Du differentierer m(t) når d=100, sætter m'(t) til at være lig med 0 og finder t. Så bruger du den t-værdi til at bestemme m(t) når du indsætter den fundne værdi på t's plads. Så skulle du gerne få ca. 85, hvilket jo er 85% af 100.

Hvorfor må d = 100, når der er 85%?
 

Brugbart svar (1)

Svar #4
08. marts 2020 af microhexa (Slettet)

I c) står der at mængden af medicin i blodbanen aldrig vil overstige (dvs. blive større end) 85% af d.

Altså må der gælde at:

mmax = 0,85 * d.

Hvis du ser på tilfældet hvor d=100, vil mængden af medicin i blodbanen, m(t), jo maksimalt kunne blive 85:

mmax = 0,85 * 100 = 85

Du kunne egentlig tage en helt anden værdi af d og bruge det til at vise hvorfor det er sådan... men det er lettest at se det når d=100, for alle kan jo regne ud at 85% af 100 er 85. :)

Det er blot en værdi som du kan bruge til at vise at mængden af medicin i blodbanen maksimalt kan være 85% af d. Det er altså ikke ensbetydende med, at d=100.


Skriv et svar til: Differentialligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.