Historie

Udvikling i Kina

16. marts 2020 af EmilJensen11 - Niveau: A-niveau

Hej jeg har fået en opgave, som siger: "Hvordan er udvikling indenfor politk i Kina?".

Jeg tænker på, at de stadig er ret kommuniste, så jeg ved ikke helt, hvilken udvikling der er tale om.

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. marts 2020 af ringstedLC

Der er stadig mange lighedspunkter mellem det 20. århundredes- og dagens Kina. Men hvis du går lidt mere i dybden med dem, vil du måske opdage, at de mest handler om den totalitære stat med et etpartistyre. Og det er jo ikke definitionen på kommunistisk samfund, men snarere en nødvendighed i en verden, hvor andre lande er kapitalistiske.

Et vigtigt element i alle store økonomier (lande) er deres udenrigspolitik. Og her ses måske de største forandringer i Kinas politik. De søger at få økonomisk indflydelse over alt, hvor de kan komme til det. Mao's Kina var helt anderledes, men havde selvfølgelig heller ikke så meget økonomi at gøre godt med.

- I mange afrikanske lande med sigte på at skaffe råvarer til hjemmeproduktionen.

- Et tilbud om at bygge og delvist finansiere en udbygning af en grønlandsk lufthavn.

Eksempler på at synet på privatøkonomi er ændret:

- Det er idag muligt for kinesere at tjene penge, mange penge og fx investere dem i udlandet.

- Kinesere kan købe dyre udenlandske biler og andre exclusive forbrugsgoder.


Skriv et svar til: Udvikling i Kina

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.