Kemi

Morfin og benzokain

20. marts 2020 af chiladak - Niveau: B-niveau

Hej alle

Jeg har fremstilet det lokaltbedøvende stof benzokain i kemi, nu ville jeg meget gerne sammenlige dette med morfin. Jeg er godt klar over at de er langt fra hinanden, men de har alligevel nogle fællestræk, som en benzenring og et oxygenatom der er bundet til to carbonatomer, der medvirker til at stoffet er overvejende upolært.  

Er der nogen der kan hjælpe mig med at se, hvilke fællestræk de ellers har? Jeg har nemlig lidt svært ved at sammenligne de to stoffer:)


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. marts 2020 af Heptan

NH2 i ringen (benzokain) minder om OH i ringen (morfin), da de begge kan lave hydrogenbindinger. Det er typisk interaktioner som fx hydrogenbindinger, som er vigtige når morfin interagerer med det aktive site i centralnervesystemet. Morfin er et substrat ... det er ligesom en nøgle der passer i en lås. Hvis der er et andet molekyle som ligner den "nøgle", så kan den også passe i låsen og have en effekt (hvis det giver mening).


Brugbart svar (1)

Svar #2
20. marts 2020 af Heptan

Det er måske lidt søgt, men jeg synes jeg kan genkende strukturen af benzokain i morfin. Det gælder om at tælle hvor lang kæden af atomer er, og så betyder det ikke så meget om det er et C eller et N der sidder.

Vedhæftet fil:Morfin og benzokain.png

Svar #3
23. marts 2020 af chiladak

Ja jeg synes det giver god mening, mange tak! Dog har jeg svært ved at se andre ligheder. Er der andet der kunne være nævnelsesværdigt i sammenligningen? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. marts 2020 af Heptan

Tjah de har begge syre/base egenskaber, og som du sagde har de ca. samme polaritet.


Skriv et svar til: Morfin og benzokain

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.