Fysik

Hvordan kan Solen udsende elektromagnetisk stråling?

20. marts 2020 af MiNa24 - Niveau: B-niveau

Hej,

Nu har jeg ledt rundt omrking på nettet, men desværre uden held. Mit spørgsmål jeg har undret mig over lyder på hvordan Solen kan udsende elektromagnetisk stråling hvormed UV-stråling kan blive til og dermed påvirke bl.a. mennesket. Med andre ord, hvordan bliver UV-stråling til, hvordan skabes det.

Mit eget bud ville være fusionsprocessen, men jeg har ikke særlig meget belæg på dette.

Det ville være fantastisk og meget hjælpsomt, hvis nogen kunne besvare dette med eventuelle kilder som belæg på besvarelsen af netop dette spørgsmål.

Fortsat god dag 


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. marts 2020 af thelma333 (Slettet)

som jeg læser det, er uv-stråling elektromagnetisk stråling

https://portals.clio.me/dk/fysikkemi/emner/partikler-boelger-straaling/boelger-og-svingninger/ultraviolet-straaling/

"Udstråling

Varmen i Solens indre får grundstoffet brint til at fusionere til helium under udsendelse af store mængder energi som stråling. Strålingen baner sig langsomt vej gennem Solens masse. Lige under Solens overflade omdannes strålingen til varme, der flyttes op til Solens overflade med konvektionsstrømmen. Overfladen udsender energien som elektromagnetisk stråling (eksempelvis synligt lys og varmestråling) i alle retninger."

https://www.experimentarium.dk/klima/solen/


Brugbart svar (1)

Svar #2
20. marts 2020 af peter lind

Du har ret i det med fusionsprocessen. Der udvikles dermed en voldsom varme som omdannes til elektromagnetisk stråling


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. marts 2020 af ringstedLC

I noget mindre skala omdannes varme til rødt eller hvidt lys, altså elektromagnetisk stråling, når jern opvarmes.


Svar #4
20. marts 2020 af MiNa24

Tak for svar Thelma og Peter
Ud fra det I skriver kan jeg delvist se pointen.

Men elektromagnetisk stråling som er det samme som UV-stråling udsender det lysbølger i form af fotoner hvorved der bliver transmitteret energi til jorden som delvist bliver 'stoppet' af ozonlaget (UV-C)?

Eller tager jeg grusomt fejl?


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. marts 2020 af thelma333 (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. marts 2020 af Eksperimentalfysikeren

Elektromagnetisk stråling er ikke kun UV-stråling, men også synligt lys, infrarødt lys, mikrobølger og radiobølger. En del af strålingen standses af atmosfæren. Synligt lys, en del ultraviolet lys, en del infrarødt lys og en del radiobølger kommer igennem. Det er ikke blot ozonlaget, der kan standse noget af strålingen.


Skriv et svar til: Hvordan kan Solen udsende elektromagnetisk stråling?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.