Matematik

Trigonometriske uligheder

21. marts 2020 af anymid - Niveau: B-niveau

Hej.

Jeg håber, at der er en som kan hjælpe mig med et hurtigt spørgsmål.

Er ved at beregne på trigonometriske uligheder, og er i gang med opgave 289 fra bogen "Teknisk Matematik" :) 

Jeg er i gang med opgave b, og er ved hjælp af enhedscirklen kommet frem til at x1 er = Sin^-1(0,72) = 0,8 og x2 = π - 0,8 = 2,34.

Altså må løsningen være [0, 0.8] og [2,34; 2π)

Jeg er dog lidt i tvivl omkring hvordan løsningen/uligheden skrives op - når jeg kigger i et tidligere eksempel skrives en ulighed som eksempelvis 0,3469 ≤ x ≤ 2,7947. Altså med nogle tegn som ≥≤. Hvordan vil jeg skulle skrive det i denne opgave?

Kan det passe, at svaret er 0,8 ≥ x ≥ 2,34? I givet fald hvorfor - dette er skrevet efter fremgangsmåden i et tidligere eksempel, men er i tvivl om hvad det egentlig er jeg gør.

På forhånd mange tak. PS - beklager hvis det er et 'dumt' spørgsmål - jeg er næsten lige begyndt på matematik igen, efter en længere periode uden, så er lidt rusten.


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2020 af peter lind

Hvorfor afrunder du så kraftig

Der findes ikke noget tal der er mindre en o,8 og større en 2,34

Jeg kan ikke svare på om det er rigtig, da opgaven ikke er oplyst. Det du opgiver er kun ligninger


Svar #2
21. marts 2020 af anymid

Hej Peter.

Mange tak for dit svar og tid. Jeg genovervejer lige mine afrundinger :)

Kan se at jeg er kommet til at vedhæfte en tidligere opgave, opgave 286 i stedet for, i mit opslag. Det var en fejl, for det er - som du også skriver - ligninger.

Jeg har lige vedhæftet den rigtige med ulighederne oplyst. Jeg prøver at løse opgave b. Håber du kan hjælpe med at svare på om den er rigtig.


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. marts 2020 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #4
21. marts 2020 af peter lind

løsningsmænden er [0; invsin(0,72] ∪ [invsin(0,72); π]


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. marts 2020 af peter lind

Rettelse til #4 højre interval skal være [π-invsin(0,72); 2π]


Svar #6
21. marts 2020 af anymid

Tak for svar :)


Brugbart svar (1)

Svar #7
22. marts 2020 af AMelev

Husk, at såvel sin(x) som cos(x) har to løsninger i i intervallet [0,2π].
Benyt enhedscirklen, når du skal løse ligninger og uligheder.

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Skriv et svar til: Trigonometriske uligheder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.