Matematik

Grupperede data.

25. marts 2020 af Mc73 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har vedhæftet et billede.

Det Jeg skal låne lidt viden til er: 

Hvordan bestemmer Jeg kvartilsættet ud fra disse oplysninger?

Og hvordan finder Jeg medianen ?

Vedhæftet fil: Billede 1.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. marts 2020 af Germanofil

#0

Kvartilsættet består af tre tal, nemlig den øvre kvartil = Q1, medianen og den nedre kvartil = Q2.
Den nedre kvartil, Q1, består af det tal, som 25 % af observationerne er mindre end (og dermed som 75 % af observationerne er større end).
Medianen består af det midterste tal af alle observationerne, dvs. 50 % af alle observationerne er mindre end medianen, og 50 % af dem er større end medianen.
Den øvre kvartil, Q2, består af det tal, som 75 % af observationerne er mindre end (og dermed som 25 % af observationerne er større end).
Selve kvartilsættet findes ved aflæsning af sumkurven, dvs. for at finde den nedre kvartil, finder man 25 % på y-aksen. Fortsæt vandret, indtil du du støder på sumkurven. Gå så lodret ned. Det taler, man finder på x-aksen, er den nedre kvartil. Fremgangsmåden for at finde hhv. medianen og den øvre kvartil er den samme, blot med 50 % og 75 % i stedet.

Har du spørgsmål, el. ønsker du at få bekræftet dine resulter, skal du være velkommen til at spørge igen.


Skriv et svar til: Grupperede data.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.