Kemi

Reaktionsforhold

31. marts 2020 af Gymelev1122 - Niveau: B-niveau

Hvis man nu har en reaktion, hvor reaktanterne reagerer i forholdet 1:1, fx. denne reaktion:

Skal man så beregne stofmængden for at se om de har samme stofmængde, da de reagerer 1:1 eller skal man beregne massen af reaktanterne for at se om de har samme masse. 

På forhånd tak

Vedhæftet fil: Reaktion.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts 2020 af mathon

   Beregn de ækvivalente masser.


Svar #2
31. marts 2020 af Gymelev1122

#1

   Beregn de ækvivalente masse

Må jeg lige sende dig et billede af, hvad jeg har skrevet, så kan du se om det giver mening?

Har virkelig brug for hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. marts 2020 af ChemistryIsKey

Også lige en sidenote; den reaktion du har vedhæftet er ikke afstemt, så der er ikke noget der reagerer i forholdet 1:1 :)


Svar #4
31. marts 2020 af Gymelev1122

#3

Også lige en sidenote; den reaktion du har vedhæftet er ikke afstemt, så der er ikke noget der reagerer i forholdet 1:1 :)

Det er i orden. Den reaktion jeg arbejder med er denne: 

Jeg skulle lave en syntese af et produkt. I reaktionen er jeg kommet frem til, at der er mere methanol i forhold til 4-hydroxybenzoesyre. Jeg har skrevet, at det skyldes, at methanolen bliver udsat for opvarmning (koget), og da dette ligger over kogepunktet for alkoholen vil noget af den forsvinde. Der koges dog med tilbagesvaling, hvilket betyder, at man ikke mister så meget af alkoholen. Men derfor skal man alligevel have overskud af methanol. 

Vedhæftet fil:Paraben.png

Brugbart svar (0)

Svar #5
31. marts 2020 af ChemistryIsKey

Okay, jamen så giver det mening.

Hvad er det du har problemer med? :)


Svar #6
31. marts 2020 af Gymelev1122

#5

Okay, jamen så giver det mening.

Hvad er det du har problemer med? :)

Ville høre om dette giver mening:

Der hvor jeg inddrager Le Chateliers princip

Vedhæftet fil:Kemi.png

Brugbart svar (1)

Svar #7
31. marts 2020 af ChemistryIsKey

Det er helt rigtigt mht. teori det du skriver :)

Det du har lavet er en esterifikation af en carboxylsyre. I dit tilfælde anvender man både methanol som solvent (opløsningsmiddel) og reagens (idet man får methylesteren som produkt). Derfor er der naturligvis et meget stort overskud af methanol tilstede og hér ville jeg inddrage Le Chateliers princip. Du har et meget stort overskud af methanol og dette vil forskyde reaktionen mod produktsiden og maksimere udbyttet af produkt.

I praksis anvender du refluks (tilbagesvaling) som du skriver, og man vil derfor stort set ikke miste noget methanol. Så derfor, selvom det er rigtigt det du skriver med at hvis man mister for meget methanol, så vil ligevægten forskydes mod venstre, sker dette ikke i praksis, så jeg ville hellere inddrage Le Chatelier mht. det jeg har skrevet ovenfor (med overskud af methanol) :)


Svar #8
31. marts 2020 af Gymelev1122

#7

Det er helt rigtigt mht. teori det du skriver :)

Det du har lavet er en esterifikation af en carboxylsyre. I dit tilfælde anvender man både methanol som solvent (opløsningsmiddel) og reagens (idet man får methylesteren som produkt). Derfor er der naturligvis et meget stort overskud af methanol tilstede og hér ville jeg inddrage Le Chateliers princip. Du har et meget stort overskud af methanol og dette vil forskyde reaktionen mod produktsiden og maksimere udbyttet af produkt.

I praksis anvender du refluks (tilbagesvaling) som du skriver, og man vil derfor stort set ikke miste noget methanol. Så derfor, selvom det er rigtigt det du skriver med at hvis man mister for meget methanol, så vil ligevægten forskydes mod venstre, sker dette ikke i praksis, så jeg ville hellere inddrage Le Chatelier mht. det jeg har skrevet ovenfor (med overskud af methanol) :)

Tusind tak for dit svar.

Jeg har ikke hørt om solvent og reagens, (jo, reagens i forbindelse med noget andet). Men kan det sammenlignes med reaktant og produkt.


Brugbart svar (0)

Svar #9
31. marts 2020 af ChemistryIsKey

Reagens er bare et andet ord for reaktant :)

Solvent betyder opløsningsmiddel og svarer altså til det medie hvori du udfører reaktionen. For eksempel kunne du måske ligeså godt have udført denne reaktion ved at opløse din carboxylsyre og methanol i acetone, og så ville acetone være solventet, mens methanol stadig er et reagens. I dit tilfælde er det dog godt at have stort overskud af dit reagens, som er methanol (jf. Le Chateliers princip som vi snakkede om ovenfor), så det er jo super praktisk at du bare kan opløse hele moletjavsen i methanol, så du både har et godt opløsningsmiddel og samtidig overskud af din reaktant - det er meget typisk at man gør det, når man laver esterifikationer (såfremt det andet reagens - carboxylsyren - er opløselig i den alkohol man skal bruge!) :)


Svar #10
31. marts 2020 af Gymelev1122

#9

Reagens er bare et andet ord for reaktant :)

Solvent betyder opløsningsmiddel og svarer altså til det medie hvori du udfører reaktionen. For eksempel kunne du måske ligeså godt have udført denne reaktion ved at opløse din carboxylsyre og methanol i acetone, og så ville acetone være solventet, mens methanol stadig er et reagens. I dit tilfælde er det dog godt at have stort overskud af dit reagens, som er methanol (jf. Le Chateliers princip som vi snakkede om ovenfor), så det er jo super praktisk at du bare kan opløse hele moletjavsen i methanol, så du både har et godt opløsningsmiddel og samtidig overskud af din reaktant - det er meget typisk at man gør det, når man laver esterifikationer (såfremt det andet reagens - carboxylsyren - er opløselig i den alkohol man skal bruge!) :)

Tusind tak igen. Har du mulighed for at hjælpe mig med nogle andre spg også er nemlig i gang med min SRP. Og så til sidst læse min kemidel igennem. Skal nok betale dig for det

Studerer du kemi på universitetet?


Brugbart svar (0)

Svar #11
31. marts 2020 af ChemistryIsKey

Du kan skrive på mail [email protected].

Jeg vil gerne hjælpe dig så meget jeg kan, men der er naturligvis grænser! Og ingen betaling tak, mit formål er bare at hjælpe hvor jeg kan :) 

Ja, det gør jeg :)


Svar #12
31. marts 2020 af Gymelev1122

#11

Du kan skrive på mail [email protected].

Jeg vil gerne hjælpe dig så meget jeg kan, men der er naturligvis grænser! Og ingen betaling tak, mit formål er bare at hjælpe hvor jeg kan :) 

Ja, det gør jeg :)

Mange tak, hvor er du sød. Jeg sender dig en mail om lidt. 


Skriv et svar til: Reaktionsforhold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.