Matematik

kugleafsnit med pendul

06. april kl. 17:01 af KageSpiseren - Niveau: A-niveau

Kære SP

Håber I kan hjælpe med opgaven her.

Jeg sidder fast og ved opgaven her og ved ikke om jeg skal regne areal eller rumfang ud og ved så heller ikke hvordan jeg skal regne dens masse ud.

På forhånd tak!

Brugbart svar (1)

Svar #1
06. april kl. 17:13 af ringstedLC

a. Vejen til pendulets masse går over massefylden for messing. Enheden for ρ = kg/m3. I den ses ikke noget areal.

Svar #2
06. april kl. 17:31 af KageSpiseren

føler det fysik relateret, men tror ikke helt jeg forstår hvad du mener.

Skal jeg regne rumfang ud. Og derfra finder jeg masse? Ellers er jeg blank

Brugbart svar (1)

Svar #3
06. april kl. 18:05 af ringstedLC

Ja, selvfølgelig. Du kommer jo ingen vegne ved at beregne overfladen; den har jo ingen masse. Massefylde er et begreb i fysiken, så følelsen er vel naturlig.

Generelt gives der kun sjældent oplysninger, der ikke skal bruges. Så hvis/når man går i stå, kan det være en vej frem at læse opgaven igen.

Altså: Over figuren har du nogle mål (afstande). Under figuren fås massefylden efterfulgt af kun et spørgsmål. Og massefylde er jo netop sammenhængen mellem mål af afstande og masse.

Brugbart svar (1)

Svar #4
06. april kl. 21:17 af mathon

\small \begin{array}{llllllll}&\textup{masse=volumen gange massefylde }\\\\&m=\left (2\cdot \left(\pi \cdot h^2\cdot \left (r -\frac{1}{3}\cdot h\right ) \right ) \right )\cdot \varrho&&(r-1)^2+6^2=r^2&&h=1 \end{array}

Brugbart svar (1)

Svar #5
07. april kl. 09:48 af mathon

\begin{array}{llll}&r^2-2r+1+36=r^2\\\\&2r=37\\\\&r=\frac{37}{2}&\textup{som indsat i f\o rste udtryk } \\\textup{giver:}\\& m=\left (\left ( 2\cdot \left ( \pi \cdot 1^2\cdot \left ( \frac{37}{2}-\frac{1}{3}\cdot 1 \right ) \right ) \right ) \;cm^3 \right )\cdot \left ( 8.3\;\frac{g}{cm^3} \right ) \\\\ &m = \left ( 2\pi \cdot \frac{111-2}{6}\;cm^3\right )\cdot \left ( 8.3\;\frac{g}{cm^3} \right ) \\\\ & m = \left (\frac{109}{3}\pi \;cm^3 \right ) \cdot \left ( 8.3\; \frac{g}{cm^3} \right ) \\\\ & m = 947.4\;g \end{array}

Skriv et svar til: kugleafsnit med pendul

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.