Fysik

Momentkraft

07. april 2020 af nikooolaj - Niveau: B-niveau

En der kan hjælpe mig med denne opgave?

En flagstang med flag vejer 53 kg. Flagstangen er 8,4 m lang. Flagstangen er gjort fast på en mur dels ved punktet A og dels med en horisontal snor som går fra flagstangens øverste ende. Flagstangens tyngdepunkt befinder sig 5 meter fra punktet A. Vinklen mellem stangen og muren er 45 grader som figuren viser.
Bestem kraften i snoren.

(Figur er vedhæftet)

Jeg har taget udgangspunkt i at punktet A er omdrejningsaksen.
Jeg skal derfor have et drejningsmoment "med urets retning" som bliver tyngdekraften samt et drejningsmoment "mod urets retning" som bliver snorens kraft.

Jeg skal jo benytte sin og cos til at beregne længderne på momentarmene, men jeg kan ikke finde ud af hvor jeg skal lægge helholdsvis min x-akse og y-akse i den forbindelse.

En der kan hjælpe? På forhånd tak!


Svar #1
07. april 2020 af nikooolaj

Figur

Vedhæftet fil:Billede1.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #2
07. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

Vælg A som begyndelsespunkt, x-aksen vandret mod højre og y-aksen lodret opad.

Et tip. Regn igennem med bogstaver så langt, du kan. Du kan gøre det lidt nemmere ved at indføre c=cos(45º) og s=sin(45º) Find først relationen mellem dem.


Svar #3
13. april 2020 af nikooolaj

#2

Vælg A som begyndelsespunkt, x-aksen vandret mod højre og y-aksen lodret opad.

Et tip. Regn igennem med bogstaver så langt, du kan. Du kan gøre det lidt nemmere ved at indføre c=cos(45º) og s=sin(45º) Find først relationen mellem dem.

Mange tak!


Skriv et svar til: Momentkraft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.