Kemi

Ethersyntese

17. april 2020 af IdaMad1998 - Niveau: Universitet/Videregående

2.     I Williamsons ethersyntese syntetiseres en ether ud fra en alkohol i form af et alkoxid og et alkylhalogenid. Reaktionsmekanismen er SN2 med risiko for elimination. Vi vil anvende denne syntesemetode til at lave etheren

(se vedhæftet fil) 

(a)  Hvad er det systematiske navn af vores ønskede produkt?

Jeg vil gætte på det er 2-methoxy-2-methylpropan, men er ikke helt sikker 

(b)  Vi vil anvende et natriumalkoxid og et alkylbromid som udgangspunkt. Vi kan fa° produktet startende fra to mulige kombinationer af et natriumalkoxid og et alkylbromid. Bestem disse to kombinationer af et natriumalkoxid og alkylbromid.

Jeg forstår slet ikke hvordan eller hvad jeg skal ende ud med. 

(c)  Opskriv den detaljerede reaktionsmekanisme for syntesen for en af de to mulige kombinationer af reagenser.

(d)  Klassificer c-atomerne i de alt fire molekyler som primære, sekundære eller tertiære /tertiære. Dette behøves blot for de c-atomer, som deltager i reaktionen.

(e)  Vil der være forskel i produktfordeling (substitution versus elimination) for de to sæt af reagenser. Hvis ja, hvilket sæt af reagenser vil give det reneste produkt?

Vil gætte på der er en produktfordeling, men forstår ikke hvorfor 


Skriv et svar til: Ethersyntese

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.