Samfundsfag

Samfundsøkonomiske mål

17. april 2020 af pigen12344 - Niveau: C-niveau
Hej

Hvorfor er udligning af sociale forskelle et samfundsøkonomisk mål? Ville det bidrage positivt til samfundsøkonomien hvis alle har lige adgang til samfundets goder?

Hvordan skal det forståes i sammenhæng med samfundsøkonomien

Tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. april 2020 af Mrninja

Hej

Har du fået noget materiale sammen med spørgsmålet? Hvis du har, så burde der stå nogle argumenter for og imod udligning. Hvis ikke, så skriv endelig tilbage.  


Svar #2
18. april 2020 af pigen12344

Hej Mrninja

Nej det har jeg ikke

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. april 2020 af Mrninja

Jamen så kan jeg give lidt inspiration.

Jeg er ikke sikker på, hvordan spørgsmålet skal forstås. Altså om hvorfor det har været et mål Danmark, eller hvorfor det er et mål generelt i forskellige lande? Så jeg kan give en kort indsigt i den traditionelle diskussion af udligning af sociale forskelle gennem omfordeling og velfærdsstat. Så må du tage den derfra. 

Traditionelt set er politikker, der søger at udligne forskelle i menneskers socaile og økonomiske status, ofte forsøgt retfærdiggjort med henvisning til, at det at fordele samfundets goder på en mere ligelig måde, er med til at forhindre fattigdom, og øge glæden for flere mennesker. De fleste økonomer vil hævde, at penge har det man kalder aftagende marginalnytte, det vil sige, at den næste krone du tjener giver dig mindre glæde end den forrige. Som eksempel, så betyder det meget mere for en fattig person at få 1000 kr. af staten, end for en millionær eller milliardær. Dette synes også at være understøttet af evidens (https://www.dr.dk/levnu/psykologi/penge-goer-dig-lykkelig-til-en-vis-graense). Social ulighed er også forbundet med vold i et samfund, så det kan også være en begrundelse (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15817728)

Så en måde man kan udligne de sociale forskelle er eksempelvis ved at beskatte borgerne, og bruge pengene på fælles goder, såsom uddannelsessteder, eller ved at give pengene tilbage til borgerne, eksempelvis i form af børnepenge, kontanthjælp, folkepension osv. Disse politikker synes at favorisere de dårligere stillede, fordi de rige oftest betaler mere til disse ordninger, end de får igen.

Modargumentet er ofte, at man fratager folk noget incitament til at arbejde, ved at give overførselsindkomster, og at statslig indblanding på markedet oftest leder til, at vi får købt og solgt mindre, end vi kunne have gjort, fordi det er en begrænsning på markedet (Den egentlige grund er mere kompliceret, og ligger nok en del uden for gymnasielt pensum, så det er den simple grund du får i denne omgang :-) ). Af mere ideologiske grunde argumenterer meget markedsorienterede liberalister for, at det er godt hvis der er social ulighed, fordi det øger motivationen for at få et højtbetalt job, således man undgår fattigdom. Økonomisk kan man sige, at det øger købekraften hos de lavere samfundsklasser, hvis man omfordeler samfundets goder, så det kan være med til at sætte gang i en økonomi. På den anden side vil nogle sige, at det mindsker investeringsvilligheden, fordi det ofte vil betyde højere skatter og/eller afgifter at omfordele. 

Hvordan det ville bidrage positivt til samfundsøkonomien? Det er noget du skal argumentere for selv. Det kan jeg ikke hjælpe med.


Skriv et svar til: Samfundsøkonomiske mål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.