Fysik

Heliumballoner

21. april 2020 af Patricktvis (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej Studieportalen!

Jeg har virkelig brug for hjælp til en hasteopgave!

min opgave lyder følgende

En 30L trykflaske indeholder helium ved et tryk på 80 atm

a. Hvor mange balloner med en diameter på 40 cm kan man fylde med denne trykflaske?

Der går desværre ild i huset hvor trykflasken opbevares. Temperaturen når op 750 celcius grader

b. bestem trykket i flasken

Trykflasken kan maksimalt holde til et tryk på 30,00 MPa.

c. Bestem, ved hvilken temperatur trykflasken eksplodere.


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. april 2020 af mathon

Der går desværre ild i huset hvor trykflasken opbevares. Temperaturen når op 750 celcius grader

b. bestem trykket i flasken
                                             p_{750} = \tfrac{273+750}{273+20} \cdot (8.106\;MPa)


Svar #2
21. april 2020 af Patricktvis (Slettet)

Tusind tak! 


Svar #3
21. april 2020 af Patricktvis (Slettet)

#1

Der går desværre ild i huset hvor trykflasken opbevares. Temperaturen når op 750 celcius grader

b. bestem trykket i flasken
                                             p_{750} = \tfrac{273+750}{273+20} \cdot (8.106\;MPa)

Tusinde tak! Det er dog del opgave A jeg har svært ved, og kan ikke rigtig komme videre. kan du evt. give lidt hjælp?


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. april 2020 af mathon

                  Ved konstant
                  temperatur:
                                      

                  \small \begin{array}{llll}&p_2\cdot V_2 = p_1\cdot V_1\\\\&V_2 = \frac{p_1}{p_2}\cdot V_1\\\\&V_2 = V_{\textup{flaske}} = \frac{80}{1}\cdot (29\;L)&\textup{Ved 1 atm presses flaskens egenvolumen af He ikke ud}\\\\& V_{\textup{ballon}}=\frac{\pi}{6}\cdot d^{\,3} \\\\\\ &\textup{antal balloner} = \end{array}


Skriv et svar til: Heliumballoner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.