Fysik

Havevanding

21. april 2020 af abbydail - Niveau: B-niveau

Hej! Jeg har en opgave her, som jeg er lidt i tvivl om :)

En havevander fordeler vandet jævnt over 100 m^2 græsplæne. havevanderen udsender 12L/min.
   a) Hvor lang tid varer det, før der er faldet 3.0 mm vand på græsset?

Dette har jeg fået til 25 min - ved at lave græsplænens areal om til dm^2, og det vand der skal falde om til dm. Ganget de to tal med hinanden og få de ud i liter. Og til sidst dividere det med havevanderens udsendelse af vand

En dag, hvor solen skinner modtager græsplænen energi fra solstrålingen intensiteten 910 W/m^2. 78% er energien bruges til fordampning af vand fra græsplænen.
   b) Vurder fordampningens betydning for den mængde vand, græsplænen modtager

Her er jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg skal beregne den mængde vand, der fordampes

Jeg har ganget de to overstående værdier (intensiteten og energien) sammen og fået resultatet 709.8 W/m^2. Det er vist fordampningseffekten? Men jeg ved ikke, hvordan jeg kan komme videre.

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. april 2020 af apricotx

Du har fordampningseffekten på 1 m^2. Så kan du udregne den samlede for hele plænen.

Du kan også udregne, hvor meget vand der er på plænen i alt.

Sidste skridt indeholder din vurdering sammen med udregning:

Hvor meget energi vil du mene der skal til for at fordampe 1 kg vand. Du kan slå op, at der skal tilføres 2257 kJ/kg, men der er jo for 100C varmt vand. Du kender også varmefylden for vand.  Og så er der også lige en antagelse om, at vandet bare "ligger der", mens noget af det fordamper...

Med den vurdering kan du finde ud af, hvor meget vand, der fordamper og altså ikke optages af græsset.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

To bemærkninger:

1mm regn på 1m2 = 1dm3 regn. Når man regner arealet om, kommer der en fakto 10 fra hver af de to dimensioner, ialt en faktor 100. Omregningen fra mm til dm giver en faktor 0,01. De to faktorer ophæver hinanden. Det er en lille ting, som kan være rar at kende.

Fordampningsvarmen for vand ved stuetemperatur er større end fordampningsvarmen ved kogepunktet, men mindre end den varmemængde, der skal til først at opvarme vandet og derefter fordampe det. Der findes tabeller over fordampningsvarmen. Da du ikke kan forventes at kende tabellerne, kan du kun give en vurdering, hvilket er det, der er bedt om.


Skriv et svar til: Havevanding

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.