Fysik

(U,I) karakteristikker (haster lidt)

29. april 2020 af hejjjjjjjjjj09 - Niveau: B-niveau

Hejsa.

Jeg har fået udleveret et dokument hvor der står følgende: 

"Lav tilsvarende for hver komponent er (U, I) som fysisk kausalt set er en mere korrekt måde at repræsentere sammenhængen på i Ohms lov"

Så vidt jeg har forstået det er hældningen ved en (U,I) graf = 1/R. 

Hvorfor er denne så "fysisk kausalt mere korrekt" end en (I,U) graf??


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. april 2020 af ringstedLC

#0

Hejsa.

Jeg har fået udleveret et dokument hvor der står følgende: 

"Lav tilsvarende for hver komponent er (U, I) som fysisk kausalt set er en mere korrekt måde at repræsentere sammenhængen på i Ohms lov"

Så vidt jeg har forstået det er hældningen ved en (U,I) graf = 1/R

Hvorfor er denne så "fysisk kausalt mere korrekt" end en (I,U) graf??

Korrekt. Hældning:

\begin{align*} U &= I\cdot R\Rightarrow R=\frac{U}{I}\Rightarrow \frac{1}{R}=\frac{I}{U} \\ \end{align*}


Svar #2
29. april 2020 af hejjjjjjjjjj09

#1
#0

Hejsa.

Jeg har fået udleveret et dokument hvor der står følgende: 

"Lav tilsvarende for hver komponent er (U, I) som fysisk kausalt set er en mere korrekt måde at repræsentere sammenhængen på i Ohms lov"

Så vidt jeg har forstået det er hældningen ved en (U,I) graf = 1/R

Hvorfor er denne så "fysisk kausalt mere korrekt" end en (I,U) graf??

Korrekt. Hældning:

\begin{align*} U &= I\cdot R\Rightarrow R=\frac{U}{I}\Rightarrow \frac{1}{R}=\frac{I}{U} \\ \end{align*}

Tak!! Men har du måske et bud på hvorfor (U,I) grafen skulle være bedre til at vise Ohms lov? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

Hvad er årsag, og hvad er virkning?

Er det strømmen, der giver anledning til at der er en spændingsforskel eller spændingsforskellen, der er årsag til, at der løber en strøm?


Brugbart svar (1)

Svar #4
29. april 2020 af ringstedLC

Et bud kunne være, at i talparret (U,I) er U den uafhængige variabel. Så ved at påtrykke den konstante R en tilfældig spænding U, fås den afhængige variabel I. Data til grafen kommer som regel fra et forsøg, hvor netop spændingen varieres og strømmen så aflæses som en funktion af spændingen.


Svar #5
29. april 2020 af hejjjjjjjjjj09

#3

Hvad er årsag, og hvad er virkning?

Er det strømmen, der giver anledning til at der er en spændingsforskel eller spændingsforskellen, der er årsag til, at der løber en strøm?

Pas. Men der indgår en resistor i kredsløbet, så jeg antager da at det er spændingsforskellen der er årsag til strømmen? 


Brugbart svar (1)

Svar #6
29. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

Det er rigtigt. Spændingsforskellen kan f.eks. komme fra den kemiske proces i et batteri. Det er batteriet, der bestemmer spændingsforskellen, så det er spændingsforskellen, der er årsagen og strømmen, der er virkningen.


Skriv et svar til: (U,I) karakteristikker (haster lidt)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.