Fysik

Brydningsindeks

02. maj 2020 af nikooolaj - Niveau: B-niveau

Hej,

En der kan forklare mig hvorfor en blyant i et glas med vand "bøjer væk" fra normalen i stedet for at "bøje ind" mod normalen? Hade man lyst med en laser ned i vandet, havde den jo bøjet ind mod normalen.

Jeg har en opgave hvor jeg skal fylde et glas med vand og lægge en blyant ned, så det hviler på kanten. Derefter skal jeg måle på det og beregne brygninsindeksen for vand.

Opgaven burde jo være lige til, men brydningsindekset bliver jo mindre end 1, når blyanten bøjer væk fra normalen.

Håber I kan hjælpe!

Vh Nikolaj


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. maj 2020 af mathon

Brydningsforholdet \small n_{vand\rightarrow luft} = \frac{n_{luft}}{n_{vand}} = \frac{1}{1.33}=0.75188

skal da være mindre end 1.


Svar #2
02. maj 2020 af nikooolaj

#1
Brydningsforholdet 

skal da være mindre end 1.

Ja brydningsforholdet, men ikke brydningsindekset, som jo skal være 1,33 for vand, som du også skriver.
Men hvis brydningsvinklen er større end indfaldsvinklen, så bliver selve brydningsindekset jo mindre end 1, efter som sin(i) / sin(b) i så fald bliver < 1.

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. maj 2020 af Eksperimentalfysikeren

Tegn et lodret snit gennem vand og blyant. Tegn så lysstrålen fra blyantens nederst spids svagt skrånende opad. Tegn, hvordan den brydes i vandoverfladen. Forlæng så den øverste del af strålen ned i vandet til du når et punkt lodret over blyantsspidsen. Det er der, du ser blyantsspidsen selv om den er længere nede.


Skriv et svar til: Brydningsindeks

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.