Kemi

Pks-værdier

14. maj 2020 af Ukendterjeg - Niveau: B-niveau

Hejsa!

Jeg skriver, da jeg har lidt svært ved at forklare, hvorfor maleinsyre og furmarsyre har forskellige pks-værdier?

Begge stoffer har formlen (C4H4O4): Maleinsyre har pKs værdier på 1,92 og 6,23 og furmarsyre har pKs værdier på 3,10 og 4,60.

Jeg har vedhæftet et billede, der giver et bedre overblik, hvis det er.

På forhånd tak:)


Svar #1
14. maj 2020 af Ukendterjeg

.


Svar #2
14. maj 2020 af Ukendterjeg

Ingen hjælp?


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. maj 2020 af mathon

I dicarboxylsyrerne virker den ene carboxylgruppe som en elektronegativ substituent på den anden carboxylgruppe.

Når den første proton er fraspaltet, vil den negative ladning virke desto stærkere hæmmende på
fraspaltningen af den anden proton jo nærmere carboxylgrupperne er ved hinanden. Forholdet mellem 1. og 2. syrekonstant aftager derfor stærkt med afstanden mellem carboxylgrupperne:

.

                      \small \small \begin{array}{llllll} \begin{array}{lccc} H-\underset{||}{C}-COOH\\ \underset{\mathbf{maleinsyre}}{H-C-COOH}&pK_1=1.92&pK_2=6.23&\frac{K_1}{K_2}=20\,000\\\\\\\\ COOH-\underset{\! ||}{\! \! \! C}-H\\ \underset{\mathbf{fumarsyre}}{H-C-COOH}&pK_1=3.02&pK_2=4.38&\frac{K_1}{K_2}=23 \end{array} \end{array}

Maleinsyre er en stærkere syre end fumarsyre, fordi den som cis-forbindelse har carboxylgrupperne nærmere ved hinanden, men dens anden syrekonstant er betydelig mindre end fumarsyres.


Svar #4
14. maj 2020 af Ukendterjeg

Mange tak for hjælpen.

Rigtig god dag:)


Svar #5
14. maj 2020 af Ukendterjeg

Jeg forstår dog ikke helt følgende sætning;

“Når den første proton er fraspaltet, vil den negative ladning virke desto stærkere hæmmende på
fraspaltningen af den anden proton jo nærmere carboxylgrupperne er ved hinanden".

Har du eventuelt mulighed for at omformulere den?

Og hvad har K1 og K2 med pKs-værdierne at gøre?


Svar #6
14. maj 2020 af Ukendterjeg

Desuden har furmarsyren det højeste smeltepunkt, men du siger, at maleinsyre er den stærkeste syre. Jeg ved dog ikke om disse to ting har en sammenhæng eller det bare er mig?


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. maj 2020 af mathon

          \small \begin{array}{llll}& K_1=10^{-pK_1}\qquad K_2=10^{-pK_2} \end{array}

          \small \small \begin{array}{llll}& K_1=10^{-pK_1}\qquad K_2=10^{-pK_2}\\\\\\\\& R-COOH\;\xrightarrow[\textup{og bliver negativ}]{\textup{fraspalter proton}}\;R-COO^- \end{array}


Skriv et svar til: Pks-værdier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.