Fysik

Hjælp!

17. maj kl. 15:58 af ole222 - Niveau: B-niveau

Bestem forsøgets værdi for løsrivelsearbejdet Aløs. Vurder resultatet i det at det opløses i metalpladen k er belagt med en bladning af cæsium og antimon.

Hvordan gør man dette? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. maj kl. 16:10 af ananas6789 (Slettet)

.

Svar #2
17. maj kl. 16:43 af ole222

:Altså jeg tror jeg ved det nu, men jeg ved ikke hvilken bølgelængde jeg skal benytte mig af, fordi jeg har 

Farver

Bølgelængde (nm)

Rød = 600 nm

Gul = 530 nm

Blå = 450 nm

Grøn = 540 nm

Magenta = 500 nm

Svar #3
17. maj kl. 16:44 af ole222

I forsøget fik vi beregnet h til 6,408 * 10^-34 j*s

Brugbart svar (0)

Svar #4
18. maj kl. 10:13 af swpply (Slettet)

I 1905 gav Einstein en forklaring på fænomenet den fotoelektriske effekt ud fra Plancks kvantehypotese fra år 1900. Denne hypotese siger at lys udsendt af et sort legeme med en given temperatur forefindes i mindste kvanter, fotoner, hver med energien

E = h\nu

hvor h er Plancks konstant og \nu er lysets frekvens. Einstein antog, at en enkelt foton vekselvirker med én elektron i metallet, og for at frigøre elektronen må fotonens energi være større end den energi, \Phi, hvormed elektronen er bundet til metallet. For fotonenergier større end \Phi er den kinetiske energi af de løsrevne elektroner, E_e, givet ved

E_e = h\nu - \Phi

Plot derfor sammenhørende værdier for de eksperimentelt målte elektron energier og frekvenser. Fit derefter en retlinje til denne data. Du gefinder da Plancks konstant h som hældningskoefficienten og løsrivelsesarbejdet \Phi som konstantleddet (hver dog opmærksom på fortegn!).

Svar #5
18. maj kl. 10:21 af ole222

Mange tak, jeg fik ligningen til at være y= 4*10^-15 x - 1,2697

Så løsrivelseabrjedet må være 1,2697 eV

Brugbart svar (0)

Svar #6
18. maj kl. 10:24 af swpply (Slettet)

Ja, hvis du/I har målt i enehder af eV.

Svar #7
18. maj kl. 10:31 af ole222

Mange tak!

Skriv et svar til: Hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.