Biologi

Celler

19. maj 2020 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau

Er det her korrekt forstået, om organeller

 organeller: kan siges at være som små organer i celler bestående af særskilte strukturer omgivet af membraner og med hver deres funktion, f.eks. mitokondrier; som er cellens kraftværk, vha. respiration laves energi ATP.

Har bakterier ingen organeller? jeg syns jeg er lidt forvirret da jeg har læst at de ingen organeller har, og andre steder har læst de har færre. Hvad er ribosomerne? altså ved hvilken funktion de har, men er de organeller


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. maj 2020 af Goten (Slettet)

Organeller er membranbundne, og da bakteriecellers strukturer ikke er membranbundne, er de ikke organeller. Så nej, bakterieceller har ikke organeller i modsætning til eukaryote celler.

Ribosomer er ikke organeller - heller ikke dem, som kan findes i eukaryote celler, da disse ikke er membranbundne. Ribosomer kaldes cellens 'proteinfabrik', da de fremmer dannelsen af proteiner i cellen.


Svar #2
20. maj 2020 af HFNU (Slettet)

1000 tak. Nu forstår jeg hvorfor ribosomer ikke er organeller.

Kan du måske hjælpe med hvilken fukntion disakkarider har? hvad bruger kroppen det til


Brugbart svar (1)

Svar #3
20. maj 2020 af Goten (Slettet)

#2
Disakkarider er kulhydrater med 2 sukkerenheder, hvoraf nogle typiske eksempeler er maltose, laktose og sakkarose (bordsukker). Disakkarider er simple kulhydrater ligesom monosakkarider, men de skal først spaltes til to sukkerenheder, før de kan blive optaget i blodet.

Simple kulhydrater, som disakkarider, nedbrydes let i fordøjelsen, og de sendes derfor hurtigt ud i blodbanen, hvilket medfører, at blodsukkeret stiger. Derfor producerer leveren insulin, der får blodsukkeret til at falde, men dette kan resultere i, at man bliver sulten. Derfor er det skidt at indtage mange søde ting som slik og sodavand, eftersom stort indtag af simple kulhydrater kan føre til overvægt.

Læs mere her.


Svar #4
20. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Ej, det er virkelig et brugbart svar. Mange tak

Brugbart svar (0)

Svar #5
20. maj 2020 af Goten (Slettet)

#4

*Bugspytkirtlen producerer insulinet, ikke leveren. Lavede vist en fejl, men ellers et det rigtigt nok.


Skriv et svar til: Celler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.