Biologi

Kroppen

21. maj 2020 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg er ikke helt med på hvad jeg præcis skal ift. spørgsmålet:·

Beskriv hjertets og blodkredsløbets opbygning og funktion. 

Er det meningen at jeg skal beskrive:'

1.Opbygningen hjertet,  og funktion af hjertet ( indgår herunder blodets vej gennem hjertet)

2.Opbygning af blodkredsløbet, og funktionen af kredsløbet.

Og tak for hjælp


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. maj 2020 af Goten (Slettet)

Ja altså både hjertets funktion, hjertes opbygning, blodkredsløbets funktion og blodkredsløbets opbygning. Men det forventes nok, at du gør det i en mere flydende forstand - altså at du laver en tekst frem for fire selvstændige punkter. Det tænker jeg i hvert fald lige umiddelbart ud fra spørgsmålet.


Svar #2
21. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Tak.

Men udefra spørgsmålet: Beskriv hjertet og blodkredsløbets opbygning og funktion, mener så også jeg skal komme ind på blodets vej gennem hjertet 


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. maj 2020 af Goten (Slettet)

#2 Ja, det lyder da ret væsentligt.


Svar #4
21. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Okay yes. Mange tak igen


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. maj 2020 af Capion1

Du skal gøre rede for de to kredsløb, legems- og lungekredsløbet og hvor der cirkulerer iltholdigt blod
og blod med affaldsstoffer, herunder kuldioxyd.


Svar #6
21. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Beskriv hjertets og blodkredsløbets opbygning og funktion. 

1.Opbygningen hjertet,  og funktion af hjertet ( indgår herunder blodets vej gennem hjertet)

2.Opbygning af blodkredsløbet, og funktionen af kredsløbet. 

3. Blodets vej gennem hjertet

#5. Mener du at at jeg også skal redegøre for lungekredsløbet? Jeg har nemlig også spørgsmålet:

Forklar om lungernes opbygning og funktion og om princippet i udveksling af ilt og kuldioxid i lungevæv.(nyt spørgsmål) som det næste spørgsmå under emnet kroppen


Brugbart svar (1)

Svar #7
21. maj 2020 af Capion1

Kredsløbet er et system af de to kredsløb. De er hinandens forudsætninger for det samlede kredsløb.
Lungekredsløbet er fra højre hjertekammer til venstre forkammer. De to øvrige kamre er legemskreds-
løbets.
Tegn et hjerte og inddel det i de fire rum. Benyt røde pile til at vise de arterielle baner og blå til de venøse. 


Brugbart svar (1)

Svar #8
22. maj 2020 af Studmed96

Husk også at komme ind på funktionen af kredsløbet. Der er mange. Udover at tilbyde ilt til vævene, kan du også snakke om hvordan, blodårene hjælper til med at holde kroppen varm ude i arme og ben. Skriv endelig, hvis du har spørgsmål til dette. 


Brugbart svar (1)

Svar #9
22. maj 2020 af DrNielsen

Rettelse til #7:

Højre forkammer modtager det venøse tilbageløb fra hele kroppen. Herfra pumpes det ned i højre hovedkammer. Videre herfra ud i lungekredsløbet via lungearterierne(paradoksalt nok) og så først da til venstre forkammer gennem lungevenerne(også paradoksalt). Fra det venstre forkammer ledes det iltede blod til venstre hovedkammer hvorigennem det pumpes til hovedpulsåren, aorta, og videre ud i systemet. 

Ad lungernes opbygning:

Jeg ved ikke hvor meget du skal i dybden med lungekredsløbet, men jeg synes det kunne være relevant at nævne opbygningen med bronkier og alveoler. Evt. hvordan alveoler-væggen er bygget op og hvorfor det er smart ilt/kuldioxid udvekslingen.

Skal du være lidt feinschmecker - men det er nok trods alt for højt niveau - kan du komme ind på hvordan forskellige niveauer af kuldioxid influerer på iltbindingen - Hint: Bohr-effekten. Og generelt ellers iltbindingskurven.

Skriv gerne tilbage ved yderligere spørgsmål :-)


Svar #10
22. maj 2020 af HFNU (Slettet)

#7. Tak skal du have for lige at forklare det. Det er jo ret vigtig for at kunne forstå blodets kredsløb. 

Jeg er bare ikke 100% med på om jeg har forstået det nu?

Det du mener med: "Lungekredsløbet er fra højre hjertekammer til venstre forkammer. De to øvrige kamre er legemskreds-løbets". 

-Er at Lungekredsl(det lille kredsløb) strækker sig fra : Højre hjertekammer til venstre forkammer?

-Det store kredsløb(legemskredsløbet) er så : Venstre hjertekammer og højre forkammer


Svar #11
22. maj 2020 af HFNU (Slettet)

#9.  Mange mange 1000 tak 

Jeg har desværre ikke helt forstået alle delene af blodetskredsløb endnu.... og det jeg har svært ved at fatte er det trin hvor: 

I lungerne bliver blodet iltet  og

Fra lungerne sendes det iltholdige blod gennem lungevenerne til venstre forkammer og løber herfra til venstre hjertekammer.

Fra venstre hjertekammer sendes blodet gennem legemspulsåren, aorta, ud i det store kredsløb.

Måske er det den måde jeg kigger på billedet fra billedet fra biologi til tiden s. 42(sætter billede ind her om lidt).Jeg har forsøgt at kigge på flere videoer på youtube omkring det også.

1.Men hvordan kan blodet fra lungerne føres ned til lungevenerne?(søger måske et lidt enkelt svar, hvis det kan lade sig gøre)

2. når blodets sendes til aorta og videre til det store kredsløb, hvad skal det så forstås at der sker helt præcis? Søger også bare virkelig en lidt simpel forklaring. 


Brugbart svar (0)

Svar #12
22. maj 2020 af DrNielsen

Blodet løbet ikke ud i lungevævet, det løber fra arterie-side til vene-side(bemærk at vene og arterie begreberne er omvendt i forhold til resten af kroppen i lungekredsløbet. Blodet kommer i tæt kontakt med alveolevæggen i alveolerne hvor transmissionen foregår.
Det store kredsløb betyder at det iltede blod løber ud til vævet i kroppen.

Svar #13
22. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Nej så blodet fra højre hjertekammer løber ikke ned til - lungevævet, men til lungearterier( som fører blodet bort) til lungevenerne( har lavet en lille pil, på billedet) og videre til aorta, som fører blodet ud til kroppens væv . Er det korrekt ?

Brugbart svar (1)

Svar #14
22. maj 2020 af DrNielsen

Jeg skal nok lige finde en animation og et uddybende svar når jeg har fri :-)

Svar #15
22. maj 2020 af HFNU (Slettet)

1000 tak. Det må gerne være så simpelt som det overhovedet kan blive, for jeg har nu svært ved at forstå hvordan blodkarnettets komponenter

1.arterioler 2. venoler 3. vener 4. arterier 5. kapillærer 

er inddraget i blodets vej gennem blodkredsløbet.


Brugbart svar (1)

Svar #16
23. maj 2020 af DrNielsen

Her er to film på youtube. Den første er fra khanacademy. Det brugte jeg meget som studerende. Filmen er 12 minutter lang, men det bliver forklaret på et forholdvis simpelt sprog. Løbende bliver der tegnet for at fremme forståelsen. Jeg vil tro at du kan have god gavn af:

https://www.youtube.com/watch?v=nRpwdwm06Ic

Den her varer kun to minutter men demonstrerer det egentlig også meget godt:

Omkring et halvt minut inde kan du se lungerne hvor lunge vener og arterier er indtegnet. Det nederste mørkerøde segment er det lungearterierne med det venøse blod der kommer fra højre hovedkammer. Det øverste segment er lungevenerne med det iltede blod der løber tilbage i lungevenerne til venstre forkammer til venstre hovedkammer og videre ud i aorta.Ved omkring 45 sek kan du se en illustration af alveolen. Du kan se den mørkerøde lungearterie med det iltfattige blod der løber ud i et kompleks hvor ilt og co2 udvekslingen sker i den lille runde karnøgle. Herfra løber det over i den lysere røde lungevene der fører blodet tilbage som anført herover.

Dette demonstrerer det lille system - altså lungekredsløbet. Men der er også det store kredsløb - cikulationen i kroppen. Det store kredsløb betegner blodet vej fra aorta, videre ud i de mindre arteriegebeter, over i venesiden og videre tilbage i de store vener der til sidst leder blodet ind i højre forkammer. Herefter fortsætter blodet i lungekredsløbet som er det de to film herover viser.

Denne animation viser kort både det store og lille system og giver et godt overblik:

https://www.youtube.com/watch?v=CWFyxn0qDEU


Brugbart svar (1)

Svar #17
23. maj 2020 af DrNielsen

Arterier og arterioler betegner de kar som transporterer iltet blod. De er kendetegnede ved at indeholde muskelvæv således at de kan trække sig sammen og slappe af. Det er vigtigt for opretholdelsen af et stabilt blodtryk. Arterier bliver til arterioler - det betyder bare at arteriolerne er mindre i diameter. Dvs. at blodet kommer ud i aorta som er et meget stort kar. Herefter bliver det transporteret ud i mindre arterier og til sidst igen mindre arterioler. Arteriolerne løber ud i kapillærer som er de mindste kar vi har. De er hverken arterier eller vener. Fra kapillærerne sker frigivelsen af ilt til vævet. Fra kapillærerne løber det afiltede blod ud i venolerne der er små, til venerne der er større. Fra venerne løber blodet til cava venerne der er de største vener som så fører blodet til højre forkammer.

Vedhæftet er et billede det illustrerer det ovenstående :-)

Håber det var til hjælp :-)

Vedhæftet fil:Capillary_system_CERT.jpg

Svar #18
23. maj 2020 af HFNU (Slettet)

Tak skal du have. Jeg ved jeg har stillet flere spørgsmål nu, men håber alligevel det er okay jeg spørger mere ind til det.Hænger hjertets blod rundt i kredsløbet sammen med diffusion af ilt og kuldioxid i lungernes alveoler ?hvis ja er det så en betingelse for blodkredsløbets funktion at der først sker en diffusion af ilt og kuldioxid gennem alveolevæggen i lungernes alveoler ?

Brugbart svar (1)

Svar #19
23. maj 2020 af Studmed96

Stil endelig flere spørgsmål, det er det, vi er her for! Hvis jeg har forstået dit seneste spørgsmål korrekt, altså om diffusion af gasser i alveolerne hænger sammen med kredsløbets funktion, så vil mit umiddelbare svar være absolut ja. Kredsløbets måske vigtigste opgave er, at transportere ilt til vævene, dvs. cellerne, og skaffe det af cellerne producerede CO2 af vejen igen. Husk her på, at vi inddeler hele kredsløbet i to: lungekredsløbet, og det systemiske kredsløb. Lungekredsløbet er det blod, der kommer fra kroppens store vener (og som bærer det blod, der ikke har ligeså meget ilt som arterierne), hvorefter det af hjertets højre side pumpes ud i lungerne, hvor det store ilttryk fra din indånding presser iltmolekyler fra alveolerne over diffusionsbarrieren og ud i de røde blodlegemer, nærmere bestemt hæmoglobinet (samt en lille del, der fysisk opløses i blodplasmaet). Herefter når det hjertets venstre side, sjovt nok gennem lungevenerne (her kan du huske på at arterie = blod væk fra hjertet, vene = blod til hjertet, det giver altså ikke altid mening af tænke på om det er iltet eller afiltet blod). Herefter pumpes blodet ud i pulsårene, arterierne. Det er fra dem, du kan mærke din puls f.eks. ved håndledene eller på halsen. Herfra går de gennem en række mindre og mindre blodkar, der har særlig vigtig betydning for dit blodtryk (google evt. modstandskar, hvis du er interesseret) for endeligt at nå hårkarrene, kapillærene. Her sker der udveksling mellem ilt og CO2 (og en række andre ting), og det af-iltede blod samles efter kapillærene i venoler, som tømmer sig i større vener for til sidst at tømme sig i den store hulvene, vena cava, som går ind i højre forkammer i hjertet - og vi er nu tilbage i hjertet igen. Det blev vist en lang smørre, men jeg blev lidt revet med. Håber det var til nogen hjælp. 


Brugbart svar (1)

Svar #20
23. maj 2020 af Studmed96

Haha, kan se at meget af indholdet i min seneste kommentar er blevet gennemgået af Dr. Nielsen. Så har du ihvertfald samme historie fra et andet perspektiv ;)


Forrige 1 2 Næste

Der er 28 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.