Matematik

Parameterfremstilling nspire

21. maj 2020 af sb275 - Niveau: A-niveau

Hej allesammen

En vektorfunktion s er givet ved:

 \overrightarrow{s}=\begin{bmatrix} t^3-3t & \\ -t^4+4t^2 & \end{bmatrix}

Et punkt P(0,-4) ligger på parameterkurven for s.

Jeg har bestemt parameterfremstilling for tangenten til parameterkurven for s i P: \begin{bmatrix} x(t) & \\ y(t)& \end{bmatrix} = \begin{bmatrix}2 & \\ 3& \end{bmatrix}+t*\begin{bmatrix} 0 & \\ -4& \end{bmatrix}

Hvordan indtegner jeg paramterfremstillingen for tangenten til parameterkurven for s i punktet P(0,-4) i TI-Nspire?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. maj 2020 af mathon

\small \begin{array}{llll} \textup{graf B}\\ \quad \textup{parameterfremstilling} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. maj 2020 af jamenhalløjsa

Ift. din parameterfremstilling, skal den så ikke skrives ved:

(x,y) = (0, -4) + t*(r1, r2)

Altså hvor du indskriver punktet P i den første vektor og så en retningsvektor i den anden vektor. Kan ihvertfald se du har skrevet punktet ind i den sidste vektor  (?)

Du indtegner parameterfremstillingen ved først at åbne et grafervindue, hvorefter du under værktøjer og grafindstillinger vælger parameterfremstilling. Derefter kan du indtaste din parameterfremstilling delt op i x(t) og y(t)

:))


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. maj 2020 af mathon

                  \small \begin{matrix} x_1(t)=...\\ y_1(t)=... \end{matrix}


Svar #4
22. maj 2020 af sb275

Jeg forstår bare ikke hvordan indtegne parameterfremstilling for tangenten til parameterkurven for s i P: \begin{bmatrix} x(t) & \\ y(t)& \end{bmatrix} = \begin{bmatrix}2 & \\ 3& \end{bmatrix}+t*\begin{bmatrix} 0 & \\ -4& \end{bmatrix} 

i et grafvindue. Jeg har indtegnet vektorfunktionen for s. Den vedhæftede fil viser også opgavebeskrivelsen


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. maj 2020 af apricotx

Åbn grafvinduet. Højreklik på den lille boks til venstre for f1(x), så kan du ændre fra funktion til parameterfremstilling.


Skriv et svar til: Parameterfremstilling nspire

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.