Matematik

Normalfordeling og binomialfordeling

23. maj 2020 af lorinos - Niveau: A-niveau

Hej jeg skal op i mat skriftlig på mandag og har lige et par spg. om normal og binomialfordelinger. 

Hvad er forskellen, hvornår bruger man den ene og hvornår bruger man den anden? 

hvad betyder Normcdf, Normpdf og binompdf og binomcdf i nspire? 

Har virkelig brug for hjælp, da jeg ikke forstår det og jeg har læst en masse om det, men bliver bare endnu mere forvirret hver gang. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. maj 2020 af peter lind

Binomialfordelingen er en fordeling med 2 udfald og et endelig antal for forsøg. sandsynligheden for at få det første forsøg kaldes p og det alternative bliver bliver så 1-p. antal forsøg kaldes n

Normalfordeling er en kontinuert fordeling der kan have alle mulige reelle udfald. middelvædi og spredning er parametre der fuldstændig karakterisere fordelingen.


Svar #2
23. maj 2020 af lorinos

er den stokastiske variabel ikke diskret i binomialfordeling, og kontinuert i normalfordeling? 

kan du måske også hjælpe med mit andet spg. ? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. maj 2020 af AMelev

I Nspire står cdf for den kummulerede  sandsynlighed P(X ≤ j), dvs. fordelingsfunktionen, mens pdf står for punktsandsynlingheden P(X = j), altså frekvensfunktionen.

Ad #1 Når n er tilstrækkelig stor (Frydenlund: n > 30 og σ2 = n·p·(1 - p) > 9 og  
Hax: n·p > 5 og n·(1 -p) > 5), kan man med rimelighed appoximere binomialfordelingen b(n,p) til normalfordelingen N(n\cdot p,\sqrt{n\cdot p\cdot (1-p)}).


Svar #4
23. maj 2020 af lorinos

hvornår bruger man så fordelingsfunktion og frekvensfunktionen? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. maj 2020 af peter lind

 Binomialfordelingen: frekvensfunktionen når man skal beregne en punktsandsynlighed og fordelingsfunktionen når man skal beregne sandyligheden for et interval

normalfordelingen: fordelingsfunktionen undtagen muligvis i teoretiske beregninger


Skriv et svar til: Normalfordeling og binomialfordeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.