Kemi

fældningsreaktioner

25. maj 2020 af Matildemei - Niveau: C-niveau

hej jeg har to spørgsmål som jeg håber nogle kan hjælpe mig med

a) opskriv opløselighedreaktionen for KCl (s) i vand 

det har jeg gjort KCl(s) - K+(aq)+Cl(aq) 

herefter tilsættes til opløsningen kaliumklorid en opløsning af sølvnitrat i vand 

næste spørgsmål 

b) opskrive opløselihedsreaktionen for CuSO4(S) i vand 

håber nogle kan hjælpe mig :)


Svar #1
25. maj 2020 af Matildemei

hov jeg glemte lige at skrive herefter tilsættes til opløsningen af kobbersulfat en vandig opløsning af natriumsulfit

opskriv fældningreaktionen med og uden tilskuer-ioner 


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. maj 2020 af mathon

a)

     herefter tilsættes til opløsningen kaliumklorid en opløsning af sølvnitrat i vand 

          \small \small \begin{array}{llll}& K^+\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Cl^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Ag^+\,_{\textit{(aq)}}\;+\;N{O_3}^-\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;AgCl\,_{\textit{(s)}}\;+\;K^+\,_{\textit{(aq)}}\;+\;N{O_3}^-\,_{\textit{(aq)}} \end{array}


Svar #3
25. maj 2020 af Matildemei

#2

herefter tilsættes til opløsningen kaliumklorid en opløsning af sølvnitrat i vand 

          \small \small \begin{array}{llll}& K^+\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Cl^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Ag^+\,_{\textit{(aq)}}\;+\;N{O_3}^-\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;AgCl\,_{\textit{(s)}}\;+\;K^+\,_{\textit{(aq)}}\;+\;N{O_3}^-\,_{\textit{(aq)}} \end{array}

TAK! :) kan du også hjælpe mig med mit andet spørgsmål som står som var i kommentarfeltet det ville være en stor hjælp! :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. maj 2020 af mathon

  b)
                   \small \begin{array}{llll}& CuSO_4\,_{\textit{(s)}}\;\longrightarrow\;Cu^{2+}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;S{O_4}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\\\\\\\\& Cu^{2+}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;S{O_4}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;2\,Na^+\,_{\textit{(aq)}}\;+\;S{O_3}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;CuSO_3\,_{\textit{(s)}}\;+\;2\,Na^+\,_{\textit{(aq)}}\;+\;S{O_4}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\\\\ \\\\& Cu^{2+}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;S{O_3}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;CuSO_3\,_{\textit{(s)}} \end{array}


Svar #5
25. maj 2020 af Matildemei

#4
  Tusind tak for hjælpen :)

Skriv et svar til: fældningsreaktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.