Kemi

svovlsyre

16. juni 2020 af Nanna34 - Niveau: B-niveau

Hej vil spørge om svovlsyrens rolle i reaktionen. Blandning er butylacetat, 6aminosyrepenicillin og en syrechlorid. 

mit bud: svovlsyre fungere som en katalysator, hvor hydronerne hydroniserer molekylerne er det det ?

Vedhæftet fil: svovlsyre.png

Svar #1
16. juni 2020 af Nanna34

der er også NaHCO3*


Brugbart svar (1)

Svar #2
16. juni 2020 af gerthansen

Er det ikke bare for at gøre pencillienen mere polær, så du kan få den over i en bestemt fase?


Svar #3
16. juni 2020 af Nanna34

#2

Er det ikke bare for at gøre pencillienen mere polær, så du kan få den over i en bestemt fase?

altså til den faste form(s)?


Brugbart svar (1)

Svar #4
16. juni 2020 af gerthansen

Tror jeg ja. Jeg tillader lige at rette mig selv, det at du tilsætter syren, må gøre at pencillinen bliver mindre polær, i det den udfælder i den organiske fase.


Svar #5
16. juni 2020 af Nanna34

#4

Tror jeg ja. Jeg tillader lige at rette mig selv, det at du tilsætter syren, må gøre at pencillinen bliver mindre polær, i det den udfælder i den organiske fase.

kan du uddybe lidt?


Brugbart svar (1)

Svar #6
16. juni 2020 af gerthansen

Jeg går udfra at den penicillin er i en vandigfase, hvoraf tilsætningen af syren vil molekylet mere apolært, og det vil så gå over i den organiske fase, som vi antager er mindre polært end vand.


Svar #7
18. juni 2020 af Nanna34

#6

Jeg går udfra at den penicillin er i en vandigfase, hvoraf tilsætningen af syren vil molekylet mere apolært, og det vil så gå over i den organiske fase, som vi antager er mindre polært end vand.

ja, og hvis man tilføjer KOH som er en base, vil penicillin vandre til den vandlige fase, og dermed kan man hælde den organiske fase som er butylacetat ud. men jeg forstår ikke hvordan har oprenset penicillin så. altså ved at fjerne de polære/upolære urendheder?


Brugbart svar (0)

Svar #8
18. juni 2020 af gerthansen

Urenhederne skulle være i den fase hvori pencillinen ikke er, altså i dette tilfælde skulle urenhederne gerne være opløst i den vandige fase.


Skriv et svar til: svovlsyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.