Kemi

Hjælp til HNMR spektrum - skærmning

16. juni 2020 af Fridafrida1 - Niveau: A-niveau

Hej jeg har disse oplysninger (se vedhæftet fil)

Er der nogle som kan hjælpe mig med hvilket signal der er mest og mindst skærmet? Er dette korrekt:

De signaler hvis H- kerne befinder sig ved en elektron-tiltrækkende gruppe (O), vil  være mindst skærmet. Den mindst skærmede H-kerne findes i (R-OH), og signalet burde vises i intervallet 0,5-5 ppm.


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. juni 2020 af gerthansen

Jo højere skift, desto mindre skærmning


Svar #2
16. juni 2020 af Fridafrida1

Så er det korrekt forstået at i det oxygen har en elektronegativitet på 3,44 bliver elektronskyen er forskudt over mod oxygen og H-kernerne omkring oxygen vil jo så være mest skærmet. Omvendt vil signalerne fra H-kernene i benzenringen have det højeste kemiske skift og så være mindst skærmet.


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. juni 2020 af gerthansen

altså hnmr kigger jo kun på protoner, så er der en proton med et højt kemisk skift, betyder det at den er skærmet lidt, altså den sidder i nærheden af noget elektrontiltrækkende. Så nej til det første. I forhold til det andet,  så er det korrekt, men jeg tror muligvis din forståelse af det er forkert.


Svar #4
16. juni 2020 af Fridafrida1

Tusind tak for dit svar og ja jeg tror virkelig også, at  jeg har den forkerte forståelse....
Jeg sidder og prøver og forstå det, kan du msåke fortælle om jeg er mere på rette spor nu:

protonerne bundet til benzenringen (=CH (Ar)) har relative høje ppm-værdier, da de befinder sig i en omgivelse, som er meget elektronegativ, grundet benzenringen, som er elektrontiltrækkende? 

R-OH - har lavere ppm, og må således være mere skærmet? Men O er jo også elektrontiltrækkende? 

Det er til mit SRP forsvar så jeg vil virkelig gerne forstå det, håber du kan hjælpe


Brugbart svar (1)

Svar #5
16. juni 2020 af gerthansen

Tager du udgangspunkt i det vedhæftede billede, så JA er protonerne på en alkohol mere skærmet end på en aromat.
Dog kommer de høje skift på protonerne på benzen ikke af mindre skærmning, men det skyldes at at protonerne opløver to magnetfelder når de kører igennem et nmr. Det første magnetfelt kommer fra det delokaliserede elektronsystem fra ringen, det andet kommer fra det ydre, det maskninen udfører. Dette resulterer så i at man får de høje skift.

Havde du haft en amin og en alkohol, kunne du godt snakke om mere eller mindre skærmnin, grundet forskellige elektronnegativiteter, dog er det ikke tilfældet med en alkohol og aromatisk ring, i det man får to forskellige tilfælde.

Jeg håber det giver mere svar end forvirring, ellers er du velkommen til at spørge igen.


Svar #6
16. juni 2020 af Fridafrida1

Tusind tak for dit svar, det giver super god mening!


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. juni 2020 af gerthansen

Super!
Ellers er du som sagt velkommen til at skrive, så skal jeg prøve at uddybe eller forklare bedst muligt :)


Skriv et svar til: Hjælp til HNMR spektrum - skærmning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.