Studievalg og videregående studie

Har jeg en chance?

19. juni 2020 af mikkel981
Hej alle

Nu mangler jeg kun en enkelt eksamen før jeg får huen på hovedet.

Jeg overvejer to uddannelser begge indenfor det sundhedsfaglige område, da jeg interesserer mig for dette. Der er tale om odontologi (tandlæge) og farmaci.

Mit gennemsnit vil ligge mellem 9,6-9,7 alt efter, hvordan den sidste eksamen forløber.

Jeg er 100 % sikker på at komme ind på farmaci-studiet, dog foretrækker jeg hellere tandlæge-studiet.

Inde på UG.dk var adgangskvotienten for tandlæge - kvote 1 10,8 og 10,6 for standby. Nu er startbonussen også afskaffet, og der bliver oprettet 5000 nye studiepladser i forbindelse med corona. Det er vidst 360 nye pladser på KU.

Jeg søger sandsynligvis standby. Mit bud er, at adgangskravet vil falde, men har jeg reelt en chance for at blive optaget? Jeg er klar over ingen ved det, men jeg vil alligevel høre jeres meninger omkring mine chancer.
Hvis ikke, så overvejer jeg at søge ind på farmaci og ansøge tandlæge igen næste år, hvor det måske falder yderligere. Nu har jeg forsøgt at kæmpe så hårdt og er egentlig ret tæt på målstregen, hvad angår gennemsnittet.

Tak på forhånd :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2020 af gerthansen

Tror jeg ville gøre op med mig selv hvorfor du vil vælge det ene frem for det andet. Tandlæge er mere praktisk orienteret, hvor farmaci er mere teoretisk.

I forhold til det med snit ville jeg ikke umiddelbart satse på at snittet falder med 1, det der er ret meget. Du skal også tage i mente om der er flere er færre der søger ind, grundet at mulighederne for et arbejde her i sabbatåret ikke er mindre realistisk, da mange arbejdspladser er blevet lukket ned.

Men igen, ingen kan vide hvordan snittet kommer til at ligge for det næste år. Så et godt råd ville være, søg det du gerne vil ind,  også standby plads, og får du pladsen kan du altid tage den derfra.

God vind og så jeg håber du kommer ind på dit drømmestudie.


Skriv et svar til: Har jeg en chance?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.