Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Fejlkilder og usikkerheder ved vindmåling

18. august 2020 af Maja2503

Hej. 

Jeg er i gang med at skrive en rapport. Jeg har været ude og måle vindhastigheden på en kyst. Jeg skal nu skrive hvilke fejlkilder/usikkheder, der kunne have haft indflydelse på mit resultat. Jeg har dog lidt svært ved at komme på nogle fejlkilder/usikkerheder i forbindelse med måling af vindhastighed. 

Er der måske nogen, der kunne hjælpe mig med det?

På forhånd tak for hjælpen. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. august 2020 af ringstedLC

Fejlkilder: Forkert betjening af måleudstyret, måling af vinden i et "usynligt" læområde fx en pynt eller en høj bølgebryder. Prøv selv at komme i tanke om flere faktorer, der uønsket kan påvirke målingen. Ved planlægningen af et forsøg/måling (forsøgsbeskrivelsen) bør man forsøge at eliminere mulige fejlkilder.

Usikkerheder: Alle måleapparater har en tolerance. Det er en målings-usikkerhed, der bør fremgå på udstyret og i manualen. Hvis måleapp. er et viserinstrument (gammeldags) er der også en aflæsnings-usikkerhed. Disse kan ikke undgås.

Desuden må man altid overveje om man har et brugbart måleapp. til den måling, man vil udføre. Fx giver det ingen mening at måle vindhastigheden med et instrument, der har en tolerance på ±3 m/s, hvis vinden blæser med 3 m/s eller hvis man vil måle hastigheden under en orkan med et einstument, der ikke kan måle en højere hastighed end den, der svarer til storm eller lavere.


Skriv et svar til: Fejlkilder og usikkerheder ved vindmåling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.